Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Multimodalitet i skolen

En multimodal indføring i analyse og produktion ud fra et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv.

Multimodalitet i skolen

Cecilie Rosdahl
Start debatten
12. august 2019, kl. 10:37

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Forfatterne til "Multimodalitet i skolen" har undervejs fået hjælp til bogen af studerende, lektorer og en lysdesigner. Herved behandles multimodalitet ud fra et mangefacetteret perspektiv, der giver mange nuancer i forhold til multimodalitet som en læringsfremmende aktivitet. Bogen er velegnet til lærere, undervisere og lærerstuderende, idet den introducerer multimodalitet som begreb ud fra både en analytisk og produktiv tilgang på en god og grundig måde.

Titel: Multimodalitet i skolen

Forfatter: Simon Skov Fougt, Anne Løvland

Pris: 373,75

Sider: 202

Forlag: Dafolo

Ordet "multimodalitet" kan oversættes med "måde". På side 38 defineres multimodale tekster som "(…) tekster, som kombinerer enheder, der skaber mening på forskellige måder. Det kan for eksempel være kombination af ord, som vi forstår, fordi vi kender det verbalsproglige symbolsystem i det sprog, vi anvender, og fotografi, som vi forstår, fordi vi synes, det ligner noget virkeligt".

"Multimodalitet i skolen" har et lækkert design rent multimodalt med spørgeskemaer til læseren og opsamling efter hvert kapitel. Den er ligeledes rigt illustreret med billeder fra undervisning og bokse med kortlink og QR-koder, hvorved læseren kan se/høre teksterne, der fungerer som modeltekster for analyserne.

Styrken ved bogen er, at den kombinerer teori og praksis og ud over indføring i multimodalitet beskriver afholdte didaktiske forløb fra folkeskolen. På den måde er bogen inspirerende og praksisnær.

De mange svære begreber, der introduceres i bogen, serveres på en lækker og samtidig pædagogisk måde. Et leksikon bagerst i bogen gør det let og overskueligt at slå bogens fagtermer op. "Multimodalitet i skolen" giver konkrete eksempler på, hvordan der kan arbejdes med elevernes multimodale tekstkompetence hen imod at blive kritiske og gode tekstlæsere og selv kunne producere multimodale tekster. Ethvert lærerbibliotek bør have bogen stående, og den kan således varmt anbefales til både lærere og lærerstuderende.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Multimodalitet i skolen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS