"Gaven fra Microsoft er skattepligtig", siger skatteeksperten Preben Berthelsen i dag til DR Nyheder og understreger, at det er op til den enkelte modtager at vurdere værdien af gaven og selvangive den værdi.
Presseansvarlig hos Microsoft Danmark Claus Johnsen siger til folkeskolen.dk, at Microsoft har undersøgt skattespørgsmålet før udsendelsen af de 90.000 Office-pakker til Danmarks Lærerforenings medlemmer via Folkeskolen.
"Programpakken har ingen handelsværdi. Den kan ikke sælges videre, og den kan ikke købes i butikkerne", siger Claus Johnsen.
"I skatteøjemed kan gavens værdi derfor kun anslås ud fra modtagerens vurdering af nytteværdien - det vil sige, at det er op til modtageren at vurdere, hvor meget gaven er værd for ham eller hende", skriver Microsoft i en information på sin danske hjemmeside.
Det fremgår tydeligt af cd-rom og følgebrev, at programpakken hverken må videresælges eller foræres væk. Cd-rommen er heller ikke identisk med den Office XP-pakke, som kan købes i butikkerne til godt 3000 kroner. Pakken i butikkerne rummer manualer, serviceaftale med videre, som ikke indgår i gaven til lærerne. Cd-rommen med Folkeskolen kan derimod sammenlignes med Office XP Student License, som sælges til skoleelever, studerende og undervisere for ned til 899 kr. Det vil så være fuldstændig afhængigt af den enkelte lærers behov, hvor stor en værdi, gaven repræsenterer for den pågældende - om man har en computer, om man vælger at lægge Office XP ind på den computer, og hvilke af de inkluderede programmer, man vælger at bruge. Men i Microsoft har man altså ikke vurderet, at det vil give lærerne skattemæssige problemer.
Når arbejdsgivere giver ansatte en gave, er der en skattemæssig bagatelgrænse på 500 kroner - sådan en grænse findes dog ikke, når man får gaver af andre.
Microsoft: Intet skattesmæk for cd-rom
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.