Selvom Mette Frederiksens (S) tale til dagens åbning af Folketinget ikke overraskende i høj grad handlede om international politik og de helt store linjer, blev der også plads til både lærerne og folkeskolen.
Hun slog blandt andet fast, at hun ser larm og uro som den største udfordring i folkeskolen i disse år, ligesom hun understregede, at regeringen vil gøre sit for at tage fat om problemet.
Det er dog ikke nok at ændre love, rammer og vilkår, som for eksempel ændringen af ordensbekendtgørelsen, som hun også fremhævede.
Der skal også en kulturændring til, mener statsministeren.
”Den kan vi ikke lovgive om fra Christiansborg. Men vi kan være tydelige i vores værdier. Og vi kan med rette have den forventning, at skolelederne også er det. Så den enkelte lærer ikke står alene med problemerne. Ligesom vi med rette kan have den forventning, at forældrene tager et stort ansvar. Når et barn eller et ungt menneske ikke opfører sig ordentligt,” lød det i åbningstalen.
Statsministeren havde allerede på forhånd løftet en stor del af sløret for, hvad hun havde planer om at sige om folkeskolen og respekten for lærerne i et stort interview med Folkeskolen.
Læs også
Uden konsekvens svigter vi ofret
I sin tale understregede Mette Frederiksen, at hun ikke mener, at man skal undlade at interessere sig for, hvad der ligger bag et barns uhensigtsmæssige opførsel. Der skal være ressourcer til at yde den nødvendige hjælp og støtte, påpegede hun.
Men penge og ressourcer gør det ikke alene, lød det fra statsministeren:
”For sandheden er, at vi samlet set aldrig har brugt flere penge på folkeskolen, end vi gør nu. Og vi må ikke blive så forstående. At en 14-årig dreng, der har slået en klassekammerat ned, kan møde op i skolen dagen efter og sætte sig i det samme klasseværelse som sit offer.”
”Det er et svigt af offeret,” tilføjede hun.
Mener disciplin er blevet et form for skældsord
Generelt talte statsministeren en del om chikane: af lærere, af politikere, af skraldemænd, p-vagter og af flere andre offentligt ansatte.
At det er kommet der til, skyldes ifølge statsministeren, at ”disciplin er nærmest blevet et skældsord i dagens Danmark”.
”Sådan bør det ikke være,” sagde hun og understregede, at hun ikke mener, at disciplin behøver være undertrykkende.
Hvis ”brugt rigtigt” kan disciplin i stedet være retningsgivende og give plads til ro og fordybelse, sagde hun.
”Når hver tredje lærer fortæller, at de er blevet udsat for vold. Når seks ud af ti lærere fortæller, at volden mellem elever er taget til de seneste fem år. Og når mere end hver tiende oplever voldelige episoder dagligt, så er det gået alt, alt for vidt,” sagde Mette Frederiksen og afrundede delen om folkeskolen med ordene:
”En skole uden autoriteter bliver til et samfund uden autoriteter. Et samfund uden autoriteter, det er ikke et samfund.”
Mette Frederiksen gav i sin tale også udtryk for, at regeringen kommer med et forslag om at forbyde sociale medier til børn under 15 år.
Det forslag kommer i kølvandet på, at regeringen og partierne i folkeskoleforligskredsen blev enige om at indføre et krav om, at alle landets skoler skal fastsætte en lokal politik, der gør dem mobilfrie.
Mette Frederiksen: “En skole uden autoriteter bliver til et samfund uden autoriteter”
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.