"Mange fortæller mig, at de blive mere modne af at gå i 10., og at de får afprøvet nye sider af sig selv. Det gør de nok også, men det er samtidig et faktum, at det 10. skoleår ofte bare er en udskydelse af et vigtigt valg, der godt kunne tages før. Og udskydelsen sker blandt andet på grund af tryghedsaspektet i at blive lidt længere i folkeskolen, og fordi 10. klasse efterhånden er blevet et rigtig attraktivt tilbud", siger Peter Plant til Undervisningsministeriets Nyhedsbrev, der har interviewet DPU-lektoren i anledning af undervisningsministerens udmelding om, at flere unge skal direkte fra 9. klasse videre i uddannelsessystemet.
Ved at flytte nogle af de studieforberedende elementer fra 10. klasse ned i 8. og 9. mener Peter Plant, at man kunne halvere antallet af elever, der går i 10. klasse. Han mener også, at efterskolerne, hvor en tredjedel af 10. klasses eleverne går, bør indføre mere brobygning, så året på efterskole i højere grad bliver et led i en samlet uddannelsesforløb.
Peter Plant foreslår så, at 10. klasserne målrettes den gruppe, som har størst behov for hjælp til at finde en vej videre i uddannelsessystemet. Det kunne ske inspireret af den nedlagte Fri ungdomsuddannelse med personlig vejledning og en modulopbygning af forskellige længerevarende forløb på en ungdomsuddannelse.
Mere brobygning skal holde søgningen til 10. nede
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.