Hvad er en hjemløs? En autonom? Eller en nynazist? Dette og meget mere beskrives i denne bog, der er tænkt anvendt på de ældste klassetrin i såvel faglige som tværfaglige sammenhænge.
Første del af bogen lader repræsentanter fra forskellige minoritetsgrupper komme til orde. Anden del indeholder mere teoretiske afsnit om emner som demokrati, politik, deltagerindflydelse og ytringsfrihed. Det kan virke som tungt stof – og det er det også. Men her kobles til de unges egen verden, og i hvert fald for nogle elevers vedkommende kan debatten foregå med udgangspunkt i deres egne handlemuligheder.
Indholdet er i sig selv særdeles relevant, og der er overalt gjort et stort arbejde for at forsyne et undervisningsforløb eller en projektopgave om emnet med supplerende stof som henvisninger til internettet, organisationer, adresser, andre medier og helt konkrete arbejds- og diskussionsoplæg. Opgaver og spørgsmål er ledsaget af henvisninger til de steder i bogen, hvor svarene kan søges. Men . . .
Teksten er sat i to bastante spalter, som om den er udsendt direkte fra et habilt tekstbehandlingsprogram. Den er suppleret af gode stregtegninger og en række sort-hvide fotos. Alt i alt er der desværre ikke brugt meget grafisk krudt på tilrettelæggelsen, og det alene vil udgøre en barriere for umiddelbart at tage fat på stoffet. Forfatterne lægger da også op til, at bogen kan anvendes på andre niveauer som aftenskoler og højskoler. Og så er det ltså ikke nemt at være elev i grundskolen, hvis betingelsen er materialer med så bred en målgruppe.
Hvis jeg må få ordet, er denne bogs største styrke at kunne fungere som en slags håndbog, hvorfra der hentes udvalgte og særdeles vedkommende emner til videre arbejde i klassen eller i forbindelse med en projektopgave. Som en egentlig grundbog er den efter min mening alt for omfattende og tung i indhold og alt for uinspirerende i fremtoningspræg til, at et flertal af eleverne vil kunne fastholdes med udbytte.
Må jeg få ordet?
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.