"Jeg har ønsket at se på det fællesskab, som børnene vælger fra med deres skolefravær", siger Gro Emmertsen Lund.
Det handler ikke om den traditionelle tænkning: Hvad er der galt med barnet/familien. Det handler i stedet om, hvad der er galt med konteksten. Hvorfor kommer Sofie ikke i skole?
Hvis man spørger hende, kan det handle om, at hun føler et stort pres eller ikke har gode venner på skolen.
En elev fortalte Gro Emmertsen Lund, at hun ikke kunne lide at fremlægge i klassen, fordi der var meget uro, og alle elever sad og kiggede på deres mobil imens.
Nu går hun på en anden skole, hvor der er ro, når en elev fremlægger, og det er meget bedre.
spreaker.com/user/videnslyd/fra-fravaer-til-faellesskab
Lyt til elevers grunde til fravær
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.