Omkring 200 børn har de seneste måneder været kastebolde i en strid mellem Københavns Amt og kommunerne i amtet. Efter en flere år gammel strid om en efterregning fra kommunerne på 14 millioner kr. nægtede kommunerne at påtage sig undervisningen af børnene, hvis amtet ikke ville betale det antal støttetimer, kommunerne mente, de havde behov for. Amtet gav sig for cirka 130 børns vedkommende og ville så oprette gruppeordninger ved to af sine amtsskoler til de resterende børn. Men her har kommunerne nu besluttet at lade valget op til forældrene - børnene kan blive i den lokale folkeskole med det antal timer, amtet vil bevilge.
Amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen har henvendt sig til undervisningsminister Ulla Tørnæs om problemet: "Og fra ministeriet har vi fået en meget positiv tilbagemelding om, at man vil samle parterne for at finde frem til fælles løsningsveje og forberede et møde med ministeren om sagen".
Københavns Amt har også ønsket en drøftelse af stigningen i antallet af børn, som henvises til den amtslige vidtgående specialudnervinsing og til enkeltintegration i folkeskolen på amtets regning. En ny opgørelse viser imidlertid, at stigningen ikke er nær så stor, som amtet tidligere har påpeget. De seneste tal for det kommende skoleår viser, at kommunerne i alt henviser 9 procent flere børn end sidste år til amtets vidtgående specialundervisning, og tallet for de enkeltintegrerede børn er steget med 15 procent. Amtet har tidligere oplyst en samlet stigning på 18 procent og en stigning i antallet af enkeltintegrerede børn på 33 procent.
Løsning for handicappede børn i københavns-området
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.