En grundbog om begreberne leg, læring, projektarbejde med mere i indskolingen
Af Børge Koch
88 sider, 148 kroner
Kroghs Forlag
Med udgangspunkt i F 2000 beskriver forfatteren udviklingstendenserne i folkeskolen, som de er nedfældet i udspillet fra Kommunernes Landsforening, Undervisningsministeriet og DLF. Der citeres flittigt fra udgivelsen, så man som nybegynder et godt informeret.
Man må håbe, at læserne af denne grundbog har nogle andre legemæssige forudsætninger, end denne bog lægger op til. Som jeg læser den, er leg mest noget, man foretager sig i idrætstimerne. Intet kan være mere forkert i skolestarten, hvor legen skal flette sig ud og ind gennem alle fag og projekter. Det kan skyldes, at forfatteren så flittigt citerer H.C. Nielsen – tidligere idrætskonsulent i Århus – der har udgivet en bog om 'Leg og læring'.
Når dette er sagt, er det faktisk en ret god bog, der – meget skematisk – præsenterer begreber som læring og læringsbegreber, projektarbejde og problemorienteret undervisning og den praktisk-musiske dimension i undervisningen. Der er mange overskuelige – måske lidt sort/hvide – opstillinger, der kan give én overblik over de forskelle i menneskesyn, der ligger i de forskellige holdninger til læring og undervisning.
En forbedring af samarbejdet mellem dagpasningstilbud og skolen er også nævnt. Der er beskrevet, hvordan kendskab til hinandens praksis er med til at forbedre kvaliteten i pædagogikken. Det samme gør sig gældende mellem børnehaveklasse og 1. klasse.
Forældresamarbejdet beskrives kort via et enkelt projekt. Skolefritidsordningen er kun lige nævnt omkring ledelseskompetencen og det overenskomstmæssige stof. Her er der ingen fornyelse at hente i bogen, der har sin fokus på det traditionelle skolemæssige gebet. Den havde vundet ved, at forfatteren havde fået pædagogdelens traditionelt stærke sider beskrevet af en person med den rette indsigt.
Lise Buhr
Leg, læring, projektarbejde med mere i indskolingen
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.