Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Leg, læring, projektarbejde med mere i indskolingen

Klar – parat – skolestart

Lise Buhr
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:22

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

En grundbog om begreberne leg, læring, projektarbejde med mere i indskolingen

Af Børge Koch

88 sider, 148 kroner

Kroghs Forlag

Med udgangspunkt i F 2000 beskriver forfatteren udviklingstendenserne i folkeskolen, som de er nedfældet i udspillet fra Kommunernes Landsforening, Undervisningsministeriet og DLF. Der citeres flittigt fra udgivelsen, så man som nybegynder et godt informeret.

Man må håbe, at læserne af denne grundbog har nogle andre legemæssige forudsætninger, end denne bog lægger op til. Som jeg læser den, er leg mest noget, man foretager sig i idrætstimerne. Intet kan være mere forkert i skolestarten, hvor legen skal flette sig ud og ind gennem alle fag og projekter. Det kan skyldes, at forfatteren så flittigt citerer H.C. Nielsen – tidligere idrætskonsulent i Århus – der har udgivet en bog om 'Leg og læring'.

Når dette er sagt, er det faktisk en ret god bog, der – meget skematisk – præsenterer begreber som læring og læringsbegreber, projektarbejde og problemorienteret undervisning og den praktisk-musiske dimension i undervisningen. Der er mange overskuelige – måske lidt sort/hvide – opstillinger, der kan give én overblik over de forskelle i menneskesyn, der ligger i de forskellige holdninger til læring og undervisning.

En forbedring af samarbejdet mellem dagpasningstilbud og skolen er også nævnt. Der er beskrevet, hvordan kendskab til hinandens praksis er med til at forbedre kvaliteten i pædagogikken. Det samme gør sig gældende mellem børnehaveklasse og 1. klasse.

Forældresamarbejdet beskrives kort via et enkelt projekt. Skolefritidsordningen er kun lige nævnt omkring ledelseskompetencen og det overenskomstmæssige stof. Her er der ingen fornyelse at hente i bogen, der har sin fokus på det traditionelle skolemæssige gebet. Den havde vundet ved, at forfatteren havde fået pædagogdelens traditionelt stærke sider beskrevet af en person med den rette indsigt.

Lise Buhr

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Leg, læring, projektarbejde med mere i indskolingen

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS