Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Lang vej til læsning

Lydmonstre vil gerne hjælpe med at opspore, forebygge og reducere læsevanskeligheder ved at bruge det fonologiske arbejde i undervisningen. Men materialet virker lidt uoverskueligt at bruge.

Foto: Cecilie Rosdahl
Pia Weise Pedersen
8 kommentarer
28. maj 2024, kl. 11:23
8 kommentarer

En læsevejleder i Viborg Kommune tog på studietur til London. Hun fulgte her undervisningen af den første læsetilegnelse. Eleverne i England, starter tidligt, og som noget nyt oplevede hun, at børnene efter at have lært bogstavernes standartlyde gav sig i kast med at lære nonsensord, som var markeret med små monstre. Et lydmonster er lydrette stavelser.

Fakta

Lydmonstre – leg og læsning

Forfatter: Edel Irene Nørgaard, Pernille Hasselholdt Bach og Dorte Siliam Kristensen

800 kroner

302 sider

Dansk Psykologisk Forlag

Det blev inspirationen til Lydmonstre – leg og læsning, som er blevet til i samarbejde mellem de tre læsevejledere Edel Irene Nørgaard, Pernille Hasselholdt Bach og Dorte Siliam Kristensen, som har i 25 år arbejdet med børns læsetilegnelse. Bogen henvender sig primært til undervisere i børnehaveklassen og 1. klasse.

Materialets formål er således at lære børn at læse og skrive via en systematisk fonologisk baseret tilgang. Dette er en velkendt metode og materialets styrke er de righoldige pædagogiske fif i processen, der har let ved at fremstå temmelig meningsløs for børnene. Materialet er derfor sammensat med skiftende undervisningsformer, differentiering, leg og bevægelse. Alt nyt skal imidlertid gennemgås fælles for klassen.

Materialet virker lidt uoverskueligt, og mon alle elever bliver optaget af forklaringerne til at forstå hvad det hjælper dem? Børn vil gerne lære at læse, men denne vej synes meget lang. Det gør en slavisk brug af materialet mindre anbefalelsesværdig.

8 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Lang vej til læsning

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS