Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Læselyst og skrivefryd 1 + 2

Klik for at skrive manchettekst.

Sofia Esmann Busch
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:23

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Det er med både lyst og fryd, at man bliver præsenteret for dette materiale. Forfatterne kombinerer fiktionslæsning med fiktionsskrivning, så eleverne opdager de virkemidler, forfattere benytter sig af. Denne viden bruges til at lade eleverne skrive – en særdeles god danskfaglig metode.

Jeg vil anbefale, at man læser lærervejledningen grundigt igennem, inden man tager fat på elevbøgerne, for den fører læseren gennem solide danskfaglige kerneområder.

Forfatterne anbefaler, at de korte, nyere tekster bliver læst højt. Det bevirker, at eleverne skaber en begyndende dialog med teksten, hvis læreren laver ophold i læsningen. Læreren kan også bruge højtlæsningen til at få indblik i elevernes læseproces.

Lærervejledningen indeholder et afsnit, der beskriver "den fokuserede samtale om teksten". Det giver dansklæreren en metode til at kvalificere samtalen om teksten i klasserummet, hvilket i sig selv er en vanskelig opgave. Afsnittet benytter sig af Ann-Kari Skardhamars idé med inddragelse af forskellige typer spørgsmål til eleverne om teksten. Det er glimrende inspiration og relevant for læreren i litteraturundervisningen.

Skriveopgaverne kvalificerer eleverne til de fiktionsopgaver, der de sidste mange år har været repræsenteret ved folkeskolens afgangsprøver. Det er kærkomment, at der nu er lærebøger, der træner eleverne hertil.

Elevbøgerne kan bruges meget forskelligt og er dermed også meget anvendelige. De kan passe ind i dansklærerens årsplan, uanset hvordan man organiserer sin undervisning.

Cato Thau-Jensen har illustreret. Hans streg er med til at fuldende billedet af et materiale, der er kendetegnet ved de tre "g'er": godt, grundigt og gennemtænkt.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Læselyst og skrivefryd 1 + 2

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS