”Kunstig intelligens er et fantastisk redskab til at gøre mine forberedelsesopgaver nemmere at løse.”
Sandra Rygaard anvender i vid udstrækning AI, når hun gør sig klar til sine lektioner. Hun underviser i dansk, kristendomskundskab, billedkunst og teknologiforståelse på Hobrovejens Skole i Randers, og hun bruger især kunstig intelligens til undervisningsdifferentiering.
Med hjælp fra AI får hun nemlig mulighed for at have forskellige planer med til undervisningen, hvor hun tidligere kun havde en eller to.
“Det er rigtig tidskrævende at lave en 1-2-3-differentiering i undervisningen, men ChatGPT og de andre sprogmodeller gør det nemt og hurtigt at lave niveauinddelinger til forløbene,” siger Sandra Rygaard.
Hun kommer med et eksempel på, hvordan hun giver sprogmodellen en tekst på middelniveau og beder den skrive om til to andre tekster – en til de stærkeste og en til de svageste elever.
“Det fjerner nogle forhindringer, så de udfordrede elever ikke skal lide et nederlag. De kan få en succesoplevelse rigtig nemt og være med på lige vilkår med alle andre. Det er megafedt,” siger hun.
Både Børne- og Undervisningsministeriet og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har udarbejdet vejledninger til brug af AI i skolen. Mange af anbefalingerne handler om undervisning, og hvordan skolen danner eleverne til at bruge kunstig intelligens, men der er også store potentialer, når det kommer til lærernes forberedelse, mener Sandra Rygaard.
Differentiering 1-2-3
For Sandra Rygaard var den største udfordring, da hun begyndte at bruge ChatGPT, at lære at instruere den rigtigt – altså at prompte. I sine prompt gør hun sig derfor umage med meget konkret at beskrive, hvilket output hun vil have, målgruppen for opgaven, og hvilken form den skal have.
ChatGPT og de andre sprogmodeller gør det nemt og hurtigt at lave niveauinddelinger.
Sandra Rygaard Lærer, Hobrovejens Skole
“Jeg skriver for eksempel: ‘Lav et undervisningsforløb til 4. klasse i dansk om H.C. Andersen. Det skal indeholde seks lektioner, være differentieret efter 1-2-3-modellen og inddrage teknologiforståelse.’”
Målgruppen er vigtig, fordi det hjælper AI’en med at finde den rette tone og det rette niveau. Det er også relevant at være opmærksom på den rolle, man tildeler sin sprogmodel. Den kan for eksempel svare som en ukritisk ven eller en forsker, der viser dig sine kilder.
Den kunstige intelligens kan også bruges til at oversætte tekster til elever med dansk som andetsprog, eller når en lærer skal sende beskeder til forældre, der ikke taler dansk, fortæller Sandra Rygaard. Det giver hende mere tid til at fordybe sig i de forberedelsesopgaver, som hun synes er ekstra sjove.
En kollega lige ved hånden
På Fyn har Tåsingeskolen fået udviklet sin egen kunstige intelligens, som lærerne bruger. Julie Brahe Hansen, der underviser i dansk, tysk, engelsk og kristendomskundskab, mærker også, at AI har gjort hendes forberedelsestid nemmere.
“Det gør, at jeg har en onlinesparringspartner lige ved hånden. Det er en usynlig kollega, når de andre ikke har tid. For eksempel til ideudviklingen, fordi man kan blive ved med at prompte sine ideer og finpudse dem,” siger Julie Brahe Hansen.
Læs også
Den teknik benytter Sandra Rygaard sig også af, når hun skal finde på ideer. Hun har blandt andet bedt ChatGPT komme med input til en opgave i teknologiforståelse, og på ingen tid fik hun 20 fantasifulde ideer, fortæller hun.
Jeg tror, at mange lærere er bange for at hoppe ud i det, fordi de frygter at gøre noget forkert
Julie Brahe Hansen Lærer, Tåsingeskolen
Hun valgte derefter at lade ChatGPT skrive en historie med en superhelt i knibe, og så skulle klassen bruge deres teknologiforståelse til at analysere et problem i historien og designe en teknologisk løsning i form af gadgets, som kunne hjælpe historiens superhelt.
Brug din faglige dømmekraft
Begge lærere har oplevet, at frygten for at gøre noget forkert kan holde kolleger tilbage fra at bruge kunstig intelligens.
“Jeg tror, at mange lærere er bange for at hoppe ud i det, fordi de frygter at gøre noget forkert for eksempel i forhold til databeskyttelse. Eller de føler, at de stjæler ideerne i stedet for at skabe deres egne,” siger Julie Brahe Hansen.
Hun opfordrer til, at lærere går til kunstig intelligens på samme måde, som man bruger de store læremiddelportaler.
“Når jeg åbner Gyldendal eller Alinea, så copypaster jeg jo ikke deres undervisningsmateriale én til én. Jeg gør det til mit eget,” siger Julie Brahe Hansen, der ud over skolens egen AI også benytter ChatGPT.
Selv om Sandra Rygaard synes, det er sjovt at lege med kunstig intelligens, er hun altid meget kritisk over for det, den producerer. Hun ser AI’ens produkt som et supplement til sine undervisningsplaner, ikke en færdig løsning.
Når hun får et udkast, vurderer hun det derfor ud fra, om det passer til klassetrinnet, de faglige mål og hendes elever. Er sproget børnevenligt og meningsfuldt? Er der faktuelle fejl eller misforståelser? Og så justerer hun det til. Kunstig intelligens er en kreativ legeplads, der kan frigøre tid og give inspiration, men det er et redskab, som stadigvæk kræver lærerens faglige dømmekraft, understreger hun.
Lærere: Kunstig intelligens giver os mere tid til de sjove forberedelsesopgaver
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.