Anmeldelse:

Ny i praktik? Start her

Redaktørerne Pia Rose Böwadt og Robert Eskildsen Jepsen leverer et godt bud på en grundbog til praktikken i bogen ”Integreret praktik i læreruddannelsen”. Grundbogen har fokus på den integrerede praktik, hvor praktik bliver et fast element i læreruddannelsens fag. Derudover introducerer forfatterne også den nye tænkning om praktik som er grundlaget for læreruddannelsen 2023.

Publiceret Senest opdateret

Fakta:

Integreret praktik i læreruddannelsen

Redaktører: Pia Rose Böwadt og Robert Eskildsen Jepsen

270,00 kroner

250 sider

Forlag: Samfundslitteratur

Læreruddannelsen har her i sommers slået dørene op til en ny struktur, som indeholder et længe ønsket fokus på de studerendes praktik. Med den nu udvidede og en mere integrerede praktik er der mulighed for et styrket praksissamarbejde med skolerne, og for, at der sammen med de enkelte professionshøjskoler kan udvikles egentlige uddannelsesskoler. Den nye praktik i læreruddannelsen kræver grundbøger, som de studerende kan bruge og som på en ambitiøs vis fører de studerende ind i praktikkens indholdsområder.

”Integreret praktik i læreruddannelsen” er et godt bud på en sådan grundbog. Den har fokus på den integrerede praktik, som bliver et fast element i læreruddannelsens fag.

Bogen er delt op i en 1. og 2. del. Den første del af bogen handler om de almenpædagogiske områder af praktikken, blandt andet den meget interessante diskussion om forholdet mellem teori og praktik, som under alle omstændigheder må interessere de nye lærerstuderende, for hvordan skal man forstår og navigere i dette klassiske dilemma? Derudover er der også relevante kapitler om lærerrollen og om at undersøge og observere i skolen. Den anden del af bogen tager den integrerede del af praktikken i fagene alvorligt og sætter fokus på, hvordan praktikken kan spille sammen med de fag, som de studerende bliver præsenteret for på uddannelsens første og andet år.

Selvom en grundbog til praktikken er en god investering for både lærerstuderende og de praktiklærere, der skal have de studerende i praktik på skolerne, så leverer en grundbog jo ikke hele arbejdet. Arbejdet med praktik i læreruddannelsen og i skolen kræver, at mange parter spiller sammen om at tilrettelægge og gennemføre praktik til de studerende, som gør dem til gode lærere, når de er færdige. Men en god grundbog, som ”Integreret praktik i læreruddannelsen" lægger de første relevante trædesten.