Anmeldelse

Undervisningskompetence

At være undervisningskompetent - sådan

Antologien retter sig mod lærerstuderende som en grundbog i faget almen lærerkompetence. Den er læsevenligt opbygget, velskrevet og aktuel med sine temaer og perspektiver og lægger op til dialog og refleksion blandt de studerende.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatterne til "Undervisningskompetence" ønsker blandt andet at "formulere en anden undervisningsforståelse og at genoplive de didaktiske grundbegreber og den didaktiske analyse som et af den lærerstuderendes vigtigste redskaber". Efter min vurdering er bogen et godt grundlag for at indfri et sådant ønske, og jeg håber derfor, at bogen vil blive brugt på uddannelsesinstitutioner rundtom i landet.

Fakta:

Titel: Undervisningskompetence

Pris: 298

Sider: 244

Forlag: Samfundslitteratur

Bogen er sammensat af tre dele: Først det samfundsmæssige niveau, som med tre kapitler beskriver den nationale rammesætning af folkeskolen, hvordan dannelsesbegrebet har udviklet sig, og hvordan den lærerstuderende skal etablere sig et didaktisk kompas som vejviser til at finde sit eget faglige ståsted.

Del to, det organisatoriske niveau, beskriver det lokales betydning for lærerne og elevernes læring og trivsel, og hvor forskelligt det nationale grundlag udspiller sig i den lokale skoles kultur.

Den sidste del af bogen er helt inde i klasseværelset, i hjertet af lærergerningen, og beskriver i seks kapitler undervisningsplanlægningens praksis. Desuden beskrives de to konkrete undervisningsformer, teater og udeskole, som arbejdsform, og afslutningsvis præsenteres læseren for et begrebsapparat til at diskutere digital teknologi i undervisningen.

Alle kapitler afsluttes med yderst relevante og spændende studiespørgsmål til de studerende, hvilket inviterer til at transformere bogens indhold og perspektiver til den enkelte studerendes praksis. Som en garvet færdiguddannet lærer og konsulent får jeg i den grad lyst til at være flue på væggen og lytte til de dialoger, der efterfølgende måtte opstå i de lærerstuderendes studiefællesskab.

Forfatterne er universitetsforskere og undervisere på læreruddannelsen. De skriver generelt med en god solid indsigt i den aktuelle skolepraksis, kommer med gode eksempler og forskningsforankrede argumenter. Det giver samlet set en rigtig god forståelse af den opgave, den lærerstuderende står over for at skulle indtage som færdiguddannet, og giver samtidig nogle perspektiver, der er brugbare til at håndtere den.

Bogen er skrevet i et flydende og tilgængeligt sprog, der gør den interessant og nærværende at læse. Forfatterne har på hvert sit fagområde noget på sinde. De vil noget med nogen og bidrager i bogen med deres analyse og perspektiv på opgaven i den danske folkeskole her og nu.