Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Lad os blive hørt

Klik for at skrive manchettekst.

Kaare Øster
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:21

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Børn fra de 31 medlemslande i Det Europæiske Miljøagentur har deltaget i en tegnekonkurrence, og et udpluk herfra er brugt som illustrationer i dette materiale beregnet til miljøundervisning fra 5. og 6. klassetrin.

I elevbogen behandles, efter en generel indledning om miljø, temaerne energi, transport, affald/genbrug, dyrevelfærd, drikkevand samt forbrug. Indholdet lægger op til elevernes aktive medvirken, og i tekstbokse er der placeret både ja/nej-spørgsmål, uddybende opgaver og oplæg til aktiviteter i og omkring skolen. Desværre suppleres der hverken med fotos, skematiske tegninger, tabeller eller andre illustrationer, der kan være med til at øge forståelsen af det faglige indhold bortset fra de i øvrigt flotte og spændende børnetegninger. Bogen har heller ingen indholdsfortegnelse eller stikord og kan derfor som fagbog være lidt uoverskuelig at finde rundt i.

I undervisningsvejledningen beskrives baggrunden for samarbejdet mellem de to organisationer, og der er en god introduktion til miljøundervisning og handlekompetence. Så følger en side for side-vejledning med ideer og metodiske kommentarer til de enkelte afsnit i elevbogen, og der afsluttes med kopiark, ordliste samt en linksamling med sider til både elev og underviser.

Umiddelbart er der i dette materiale masser af relevant fagstof at hente til en grundig og spændende miljøundervisning, hvor eleverne vil kunne arbejde med interessekonflikter og aktiviteter. Men efter min mening vil mange elever på såvel 5. som 6. klassetrin den målgruppe, materialet er forsøgt tilpasset ofte komme til kort over for en stor mængde informationer og problemstillinger, og ikke mindst vil mange kløjes i elevbogens særdeles indholdsmættede og kompakte tekst. I undervisningsvejledningen nævnes da også, at en del af stoffet måske er lettere at forstå for de lidt ældre elever. Bedst vil materialet efter min vurdering kunne anvendes enten som underviserens baggrund eller på ældre klassetrin, hvor det kan anvendes i sin helhed eller måske også i udpluk ved at udvælge blot et eller nogle få af de berørte temaer.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Lad os blive hørt

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS