Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Konstruktive relationer – ikke stemplende diagnoser

Imponerende bog, der teoretisk og handlingsanvisende sætter relationerne gennem udviklingsstøttende møder i centrum for det pædagogiske arbejde. Et must for alle i lærerstanden, som vil skabe forandring og ikke tilpasning.

Niels Peter Agger
Start debatten
24. juni 2013, kl. 15:39

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Spændende bog, der tager udgangspunkt i et relevant opgør med den stigende medicinske diagnosekultur inden for specialpædagogisk arbejde, og som vellykket forsøger at erstatte den stemplende diagnostiske tradition med en nyere relationspsykologisk forståelse, hvor man ser og forstår individet i intens samspil med omgivelserne. Modellen bygger på fire relationspsykologiske grundprincipper, som samlet kaldes for RARRT: Relationel, anerkendende, resursefokuseret og reflekteret teori. Disse principper danner strukturen for bogens forskellige kapitler og flettes hensigtsmæssigt ind i hinanden.

Titel: Relationspsykologi i praksis

Forfatter: Jørgen Rønsholdt, Anette Groot, Finn Godrim, Else Marie Bech

ISBN: 9788772818917

Pris: 399

Sider: 191

Forlag: Dafolo

Relationer skaber individet. Moderne udviklingspsykologi viser klart babyens afhængighed af relationerne, og hvorledes denne lige efter fødslen er i stand til at påvirke disse, for eksempel moderens spejlende gensvar. Vi får indblik i hjernens modning, spejlneuronernes vigtige rolle, den affektive afstemning, de nærende øjeblikke, den nonverbale kommunikation, og hvad der sker, når sproget får en central rolle i samspillet. Det er pædagogens kontinuerlige rolle at arbejde med at forbedre relationerne gennem udviklingsstøttende møder og aflæring af uhensigtsmæssige tidligere indlærte relationsformer.

Bogen bygger på anerkendt psykologisk teori og forskning og fremtræder imponerende som en samlet teorikonstruktion med en klar pædagogisk praksisorientering, der er af største relevans for lærernes daglige praksis. Der bruges løbende illustrerende cases og gode opsamlende temaspørgsmål.

Indimellem virker bogen lidt overoptimistisk i forhold til faktorer som tung social baggrund, kulturelle modsætninger og troen på det selvudviklende/lærende/refleksive individ – men den positive, anerkende filosofi kammer aldrig over.

Bogen er et yderst velkomment psykologisk bidrag i forhold tendensen mod overdiagnosticering af børn og unge, og især fordi den opstiller et klart alternativ: at arbejde med at forbedre relationerne og derved at fremme socialitet.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Konstruktive relationer – ikke stemplende diagnoser

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS