Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Sæt spørgsmålstegn ved egen praksis

Normkritik er vigtigt, det er i særdeleshed blevet tydeligt efter bølgerne af #metoo og Black Lives Matter har åbnet manges øjne. Derfor er ”Normkritik i pædagogisk praksis” også en utrolig relevant udgivelse. Det er nu, at mange er åbne og lydhøre overfor, at vi måske skal ændre handlemønstre – at noget af alt det vi ”plejer” at gøre, måske bør ændres.

Foto: Cecilie Rosdahl
Christine Reinwald Mansoor
Start debatten
16. august 2022, kl. 09:05
Start debatten

At undgå at børn og unge udsættes for negativ forskelsbehandling på grund af deres køn, etnicitet, funktionalitet eller seksuel orientering, er 'Normkritik i pædagogisk praksis' mission. I et letforståeligt sprog, forklarer og udfolder bogens kapitler sagligt, grundigt og velunderbygget, hvad normkritik er. Henvendt til fagpersoner går den i dybden med, hvordan normkritik kan buges i den pædagogiske praksis til at højne børn og unges trivsel.

Fakta:

Normkritik i pædagogisk praksis

Redigeret af Karen Liebing Madsen, Janne Jørgensen, Jacob, Graack

350 kroner

360 sider

Hans Reitzels Forlag

Der opfordres fra forskellige vinkler gennem bogen at benytte normkritikken til at skærpe blikket for, hvilke normer der er dominerende i hverdagen og hvordan de kan være med til at begrænse eller åbne for børnenes lige muligheder. Med andre ord giver den ikke et facit. Derimod er der lagt op til, at man som fagperson tør kigge med et kritisk og analyserende blik på sin egen praksis, og se om den kan ændres til at blive mere inkluderende.

Letlæseligheden gælder ikke kun sproget i bogen, men også den overskuelige opbygning. Først gennemgås de centrale begreber grundigt – herunder begreberne 'norm', 'intersektionalitet', 'positionering' og 'racialisering'. Dernæst går den i dybden med normkritik i pædagogisk praksis. Til slut udfoldes erfaringer med udvikling af normkritiske miljøer, så mange får praksisnære eksempler på, hvordan teorien kan omsættes til praksis.

Min eneste anke er, at det havde været rart med illustrationer af mere af teorien i form af eksempelvis diagrammer eller anden relevant visualisering. Det havde gjort læsestoffet endnu mere indbydende og let tilgængeligt.

Men alt i alt er det forfriskende at se en teoribog, som i et ligetil sprog og med stor seriøsitet gennemgår ny teori og samtidig sørger for at give gode, håndgribelige eksempler, uden at give et snævert facit på, hvordan den individuelle fagperson eller institution skal håndtere opgaven med at arbejde normkritisk.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Sæt spørgsmålstegn ved egen praksis

Velkommen til at deltage i debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS