Uge Sex rykker online: Skoleledere opfordres til at skrive under mod kønsstereotyper
Aslak går i 9. klasse og har altid vist, at han var transkønnet. Hans familie har også vidst det, selv om det tog lidt tid for dem at anerkende det. Den tætteste kammerat fik det at vide for tre år siden. Og sidste år skiftede han navn på Facebook og dermed fik klassekammeraterne også klarhed. Men et par af lærere vidste det før alle de andre.
"Min lærer trak mig ud, fordi jeg var ukomfortabel i biologitimen. Og så havde vi en lang snak om det. Jeg sprang også ud for min idrætslærer, da vi var til skole-OL i roning. Lærerne anerkendte det hurtigere, end mine forældre", siger Aslak.
Men selv om han fik støtte af nogle lærere, så ville han have ønsket at lærerne i højere grad havde grebet ind, når andre elever i skolen gik til ham.
"Om vinteren i 7. klasse begyndte de at gøre grin med mit navn. De begyndte at sprede rygter. Det kan godt være, at det var sandt, det de sagde. Men de begyndte at snakke om mig uden at spørge mig til råds", siger Aslak.
Aslak ville gerne have haft mere støtte fra lærerne.
"Lærerne kunne holde øje med, hvad der skete. Folk kom hen til mig hele tiden og stillede spørgsmål hele tiden og jeg ville bare være i fred. Jeg ville gerne have, at lærerne forklarede, at selv om folk er anderledes, så skal de ikke mobbes", siger Aslak.
»Tænk, hvis der havde været en rollemodel på skolen dengang, som jeg kunne spejle mig i«
Rapport: Mange LGBT+-unge er ensomme
I en ny rapport fra LGBT+ Ungdom fremgår det, at 37 procent af de adspurgte LGBTQ+-elever oplever at føle sig ensomme i skolen. Til sammenligning er det kun 6 procent af eleverne, at de føler sig ensomme i skolen i den nationale trivselsmåling. Af rapporten fremgår også, at 55 procent af de adspurgte oplever, at de mindst én gang om dagen eller et par gange om ugen føler sig triste og kede af det i skolen. 64 % af adspurgte har selvmordstanker. 53 procent har udført selvskade, og 40 procent har en spiseforstyrrelse.
Politisk talsperson i LGBT+ Ungdom Nicolaj Laue Juhl synes, det er stærkt alarmerende tal, som samfundet ikke bør acceptere.
"Det handler om børn og unges liv. Jeg har været i kontakt med mange hundrede skoleelever, som fortæller mig, at de føler sig overset eller utrygge i det danske skoleskolesystem. Det kalder på handling".
Mere end 9 ud af 10 af de adspurgte oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen, som f.eks. "bøsse", "lebbe", "homo", "tranny" eller "gay".
Den oplevelse kender Aslak også.
"I skolen bruger folk bare ordene som skældsord. I de små klasser kalder de dig bøsse og homo, og så står jeg bare der og siger, hvad er der galt med det?", siger Aslak.
44 procent af de adspurgte har oplevet at blive udsat for mobning eller diskrimination i skolen.
"Det viser med al tydelighed, at homofobiske og transfobiske skældsord er en omfattende udfordring i det danske skolesystem. Systematisk stigmatisering og diskrimination som denne, skal tages langt mere alvorligt, end hvad er tilfældet i dag", menerNicolaj Laue Juhl.
Ønsker mere undervisning i kønidentiteter
Han peger på, at der i skolen er brug for mere undervisning i forskellige kønsidentiteter og seksuelle orienteringer i skolen. Kun 23 procent af de adspurgte har lært om forskellige seksuelle orienteringer i skolen, mens kun 9 procent har lært om forskellige kønsidentiteter i skolen. "Det er meget bekymrende, at så få elever oplever at lære om forskellige seksuelle orienteringer og kønsidentiteter i skolen. Det betyder, at vi står med en generation, som stort ikke har lært om forskellige livsformer og identiteter. Det kan give os én af forklaringerne på den øgede mistrivsel blandt LGBTQ+elever samt det diskriminerende sprog og mobning mod LGBTQ+elever", lyder det fra Nicolaj Laue Juhl.
Ny undersøgelse: LGBT-elever mistrives i folkeskolen
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.