"Når vi har lavet en særlig rekrutterings- og fastholdelsespolitik er det fordi, vi har en ambition om at være blandt landets allerbedste skolevæsener. Vi er glade for det store ansøgerfelt til vore stillinger, men vi ønsker at sikre os de allerbedste lærere. Vi tilbyder derfor nogle fordele både når det gælder løn, arbejdstid, introduktionskurser og opbakning i den første tid. Men vi stiller også nogle krav. Vi ønsker lærere, der har opnået gode resultater i deres studier, som har vist ansvarlighed gennem den måde, de har passet deres studier på, og som brænder for det at have med børn og unges dannelse og uddannelse at gøre", siger skoledirektør Ib Hansen.
For at fastholde de nyuddannede nyansatte lærere i byen, får de efter to års ansættelse to løntrin oveni grundlønnen. Desuden har skoleforvaltningen netop sammensat et indskolingsforløb for de nye lærere. Forløbet starter med et velkomstarrangement, hvor de møder folk fra forvaltningen, Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning, konsulenttjenesten og lærerkredsen. Dernæst følger et startkursus i bl.a. skolehjemsamarbejde. Derudover afsætter den enkelte skole minimum 40 timer pr. nyansat nydimitteret lærer til brug for refleksion over egen og andres praksis, og det tilstræbes, at nyuddannede lærere højst får 720 timers årlig undervisning i de første år. Skolerne etablerer endvidere tutorordning med afsat tid, hvor erfarne lærere tager sig af de nyansatte.
Kolding vil tiltrække de bedste lærere
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.