Da lærer Anne-Sophie Wagenblast-Franck kom ind i
forberedelseslokalet i morges, var der stille. Lærerne kiggede hinanden i
øjnene, men sagde ikke noget.
”Vi er chokerede. Vi føler, det er en bombe, der er blevet
smidt”, siger Anne-Sophie Wagenblast-Franck. ”Jeg græd i går, da vi fik det at
vide, og jeg græd i morges, da jeg kom på arbejde”.
Hun og flere andre kolleger kan slet ikke genkende det
billede, som forvaltningen i København Kommune tegner af dem i en tekst, som
blev offentliggjort på kommunens hjemmeside i går. Lærerne fik beskeden på Aula
omkring kl. 13 i går.
I beskeden konkluderer forvaltningen på en længe ventet
undersøgelse af arbejdsmiljøproblemer på Blågård Skole på Nørrebro. Problemer som blandt
andet har resulteret i, at skolens daværende tillidsrepræsentant og tre af
skolens ledere i perioder har været fritaget for tjeneste.
Undersøgelsen, som konsulentfirmaet Human House står bag,
tegner ifølge forvaltningen "et billede af et betændt arbejdsmiljø”. I
orienteringen lægger forvaltningen vægt på, at det er lærerne og ikke ledelsen,
der har skabt arbejdsmiljøproblemerne på skolen.
Indstilling om opslitning af Blågård Skole
På onsdag den 12. marts skal politikerne i Børne- og Ungdomsudvalget i København tage stilling til forvaltningens forslag til at sende en ny skolestruktur for Blågård Skle i høring. Se indstillingen her
"Skolens ledelse har haft en noget nær umulig opgave,
og at det ikke er skolens ledelse, som har forårsaget problemerne på
skolen", lyder det fra direktør Tobias Børner Stax, som mener, at der på ”undervisningssiden”
har været en kultur, der har været ødelæggende for samarbejde.
Lærer er målløs
Men den beskrivelse kan Anne-Sophie Wagenblast-Franck og
flere af hendes kolleger slet ikke genkende.
”Jeg er målløs”, siger hun og henviser blandt andet til, at
der i orienteringen fra forvaltningen står, at samarbejdet mellem lærere og
pædagoger er ”særdeles udfordret”.
”Jeg har en 3.-klasse og har haft dem siden 1. klasse, og
jeg har samarbejdet med den samme pædagog hele vejen. Vi har et fantastisk
samarbejde og laver arrangementer i weekenden”, siger hun.
Lærer Kathrine Rebien har været på skolen, siden hun blev
uddannet lærer for lidt mere end et år siden.
”Jeg er ked af, at jeg som nyuddannet og nyansat lærer skal
læse, at min arbejdsgiver tegner et billede af mig og mine kolleger som nogle,
der skaber et dårligt arbejdsmiljø, skaber alliancer og skaber et os og dem.
Jeg laver god undervisning hver dag og samarbejder godt med pædagoger såvel som lærere”, siger
hun.
Begge lærere er nervøse for, om det, at de er ansat på
Blågård Skole kan få betydning for deres fremtidige arbejdsliv.
”Bliver det vanskeligt at komme et andet sted hen, når man
er en lærer fra Blågård Skole?”, spørger Anne-Sophie Wagenblast-Franck.
Oplever, at råb om hjælp ikke bliver hørt
Lærer og tillidsrepræsentantsuppleant Rikke Johansen kalder
forvaltningens reaktion ”uartig”. Hun forstår ikke, at forvaltningen skriver, at ”konflikterne udspringer
af en kultur, hvor ansatte finder sammen i alliancer, hvor man enten er med
eller imod. Der er, og opretholdes, en udpræget og ødelæggende dem-og-os-kultur”.
”Man negligerer vores råb om hjælp og tegner i stedet et
billede af os, som nogle der skaber dårligt arbejdsmiljø, og siger, at vi
skaber os-dem-kultur – det rammer os virkelig hårdt. Især fordi vi har haft en
tårnhøj personaleomsætning, der betyder, at vi slet ikke har haft tid til at
skabe sådan en kultur”, siger hun og tilføjer, at hun selv kun har været på
skolen i lidt mere end et år, og at mange af hendes kolleger har været kort tid
på skolen.
Forvaltning vil splitte skolen op
Lærerne blev også i går orienteret om, at forvaltningen
foreslår at dele skolen op i en selvstændig basisskole fra børehaveklasse til 6. klasse,
mens udskolingsafdelingen tilknyttes Nørrebro Park Skole, og læseklasserne på
Blågård Skole flyttes til en anden skole. Børne- og ungdomsudvalget skal på
onsdag tage stilling til, om den forslåede ændring af skolestrukturen skal
sendes i høring.
Men det synes lærerne er en dårlig idé.
”Jeg ser ikke som en løsning på problemet, at man splitter
skolen ad og rykker udskolingen. For mig giver det ingen mening. Man bliver
berørt af det. Vi forstår simpelthen ikke, hvad der sker”, siger Katrine Rebien
og tilføjer: ”Vi ønsker jo bare, at der kan komme en form for ro og en ro
omkring børnene så vi kan passe vores arbejde bedst muligt og ikke være alert
på, hvad der kommer til at ske”.
Anne-Sophie Wagenblast-Franck er enig.
”Det er forfærdeligt, at vi lærere skal splittes ad, for
vi har et godt sammenhold på skolen. Det har jeg syntes fra dag ét, så jeg
forstår ikke, at det kan løse nogle problemer”.
Tillidsrepræsentant Merve Kotan har på lærernes vegne udtrykt stor undren over for forvaltningen over, at man nu vil indstille at splitte skolen op.
Hun oplever samtidig, at "forvaltningen tager hånd om ledelsen frem for medarbejderne på skolen".