Flertal vil ikke gribe ind over for Normstormer-undervisning i København

Efter at Københavns Kommune har afvist anmodninger om aktindsigt i organisationen Normstormernes undervisningsmanual, var sagen i aftes til afstemning i Borgerrepræsentationen. Et flertal afviser at stille krav om, at københavnske folkeskoler kun må bruge offentligt tilgængelige undervisningsmaterialer.

Publiceret Senest opdateret

Organisationen Normstormerne tilbyder at tage ud på skoler og undervise eleverne i normkritik, LGBT+-vilkår mv., og Københavns Kommune finansierer, at det er gratis for skolerne i kommunen at få Normstormerne på besøg.

Men da Kristeligt Dagblad for to år siden søgte aktindsigt i undervisningens indhold, fik journalisten afslag fra Københavns Kommune bl.a. med henvisning til, at materialet er af afgørende økonomisk betydning for organisationen.

Hvis offentligheden ikke kan få indsigt i et undervisningsmateriale, skal det ikke bruges i de københavnske folkeskoler, mener De Konservative, Liberal Alliance, Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti - men deres forslag blev i aftes stemt ned i Borgerrepræsentationen.

"Undervisningsmaterialer brugt i københavnske folkeskoler skal være offentlige, så der er fuld åbenhed for børnenes og forældrenes skyld", lød det fra den konservative Mathilde Kastbjerg i Københavns Borgerrepræsentation.

Hun fremlagde forslaget om, at Københavns Kommune fremover kun skal tillade brugen af offentligt tilgængelige undervisningsmateriale i kommunens skoler.

Men Gorm Anker Gunnarsen, Enhedslisten, tog fat i åndsfrihed, ligeværd og demokrati og vigtigheden af at lære børn empati:

"Et vigtigt format, der virker, er at invitere folk udefra", fremhævede han. "Men det fordrer, at det er skolen selv, ikke kommunens politikere, der bestemmer, hvem der må inviteres indenfor", sagde han og mente, at det både fratager skolen og lærerne myndigheden til selv at afgøre, hvem de vil invitere ind i undervisningen, og vil begrænse elevernes møde med anderledesheden.

- Vi skal passe vanvittigt meget på med at sende et politisk signal om, at vi vil styre undervisningen i kønsnormer, når så mange fra LGBT-segmentet har det svært, mener Emil Sloth Andersen, Radikale
- Vi skal passe vanvittigt meget på med at sende et politisk signal om, at vi vil styre undervisningen i kønsnormer, når så mange fra LGBT-segmentet har det svært, mener Emil Sloth Andersen, Radikale

Emil Sloth Andersen, Radikale, kaldte forslaget sjusket og påpegede, at det ikke er undervisningsmateriale, Kristeligt Dagblad har fået afslag på at se, og at der faktisk ligger beskrivelser af undervisningen på Åben Skole-portalen:

"Hvorfor har I ikke tillid til, at lærerne selv kan tage vare på børnenes læring uden jeres borgerlige indblanding?", sagde han og henviste også til vigtigheden af undervisning i vilkårene for LGBT+-elever:

"64 % har haft selvmordstanker. 53 % har udført selvskade, 40% har en spiseforstyrrelse. Sådan ser det ud i dén rapport, som LGBT+ Ungdom udgav sidste år om LGBT+ elever i grundskolen".

Niels Peder Ravn reagerede på Emil Slot Andersens udtalelser til Berlingske Tidende, om at det skal være forældre, ikke politikere, der skal have meninger om undervisningsmaterialer i skolen:

"Vi er faktisk nogle forældre, som også er politikere og blevet det på grund af organisationer som Normstormerne", fremhævede han og sagde: "Vores skoler skal ikke være identitetspolitiske markedsføringsplatforme".

Med et flertal på 43 stemmer mod 11 blev forslaget om, at Københavns Kommune kun tillader og benytter undervisningsmaterialer, som forældre og offentligheden kan få adgang til, stemt ned.

Powered by Labrador CMS