Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Kierkegaard til børnene

Der er kommet flere forskellige bud på, hvordan Søren Aabye Kierkegaard bliver mere spiselig – både for mellemtrinnet og for udskolingen. Det er virkelig gode initiativer.

Kierkegaard

Nina Eriksen
Start debatten
21. maj 2013, kl. 16:35

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Bogen "Sørens" er skrevet for at gøre den historiske Søren Kierkegaard tilgængelig for elever på mellemtrinnet. Der hører en lærervejledning til, som giver bud på et konkret tværfagligt forløb mellem fagene dansk, historie og kristendomskundskab.

Titel: Kierkegaard

ISBN: 5706876681774

Forlag: krithfilm

Titel: Sørens

Forfatter: Mads Tobias

Pris: 48

Type: Elevbog

Forlag: RPF – Religionspædagogisk Forlag

Pris: 225

Type: Lærervejledning

Med sjove ordspil og et skævt persongalleri fuldt af historiske referencer følger vi Søren og hans hverdag i en helt almindelig 6. klasse i nutiden. Det er ikke nemt at være Søren – med en kroget ryg og en underlig gang. Men Søren leger med sproget, og han prøver at lege med andre – og på den måde vinder han folks respekt. Ikke mindst kommer han i kontakt med parallelklassens Regine, som han længe har haft et godt øje til.

Bogen "Sørens" er en lille perle af en bog med flere lag, end man umiddelbart skulle tro, hvorfor den vil være nem at tilpasse ens klassetrin og niveau. 

Dvd’en "Kierkegaard" handler om nogle 9.-klasse-elever som præsenteres for Kierkegaards tanker i et foredrag af Johannes Møllehave. I sin åbenhjertige stil fortæller Møllehave vidt og bredt om fem temaer hos Kierkegaard – at være på vej som menneske, frygt og angst, livets mening, fortvivlelse og tro og til sidst lidenskab. Efterfølgende hører man elevernes tanker om temaerne, og hvordan de reflekterer omkring Kierkegaards begreber i forhold til deres eget liv.

For eksempel sættes Kierkegaards begreb fortvivlelse sammen med det at gå til eksamen, at møde nye mennesker og en slåskamp med den populære dreng i klassen. Både Møllehave og eleverne fortæller med stor oprigtighed, og deres historier fungerer som både oplysning og inspiration. Dvd’en er i mine øjne et godt afsæt i forhold til at få den enkelte til at tænke over eget liv og virke i en eksistentiel sammenhæng.

Overordnet er begge materialer gode bud på at få Kierkegaard ned på et plan, hvor alle kan være med.

At Kierkegaards egne tekster er svære, er ikke nogen hemmelighed, og det er på sin vis ærgerligt, da rigtig mange af hans budskaber er noget, vi alle ville kunne få noget ud af rent menneskeligt. Som Kierkegaardsentusiast, som ikke giver meget for det tilhørende Kierkegaardssnobberi, er jeg meget glad for begge initiativer – og vil opfordre alle til at bringe Kierkegaard ind i deres undervisning.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Kierkegaard til børnene

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS