Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Debat

Venstres ungdom: Efter et år med ChatGPT er det tydeligt, at teknologien kan forbedre undervisningen

ChatGPT ser ud til at være vejen frem, men man skal dog huske, at der er et potentiale for snyd. Derfor er det vigtigt at indføre klare retningslinjer for brugen af teknologien, mener Søren Nørgaard fra Venstres Ungdom.

Brugen af ChatGPT bør altid være som et supplement til elevernes egen tænkning og ikke en erstatning, skriver medlem af Venstres Ungdom Søren Nørgaard.

Foto: Robert Way
Søren Nørgaard
Søren Nørgaard
1 kommentar
14. december 2023, kl. 05:00
1 kommentar

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Et år efter indførelsen af ChatGPT i danske folkeskoler og efterskoler er det på tide at evaluere, hvordan denne teknologi har påvirket undervisningen og samtidig adressere bekymringer omkring snyd.

Mens ChatGPT repræsenterer en innovativ tilgang til undervisning, er det vigtigt at implementere strategier for at sikre, at eleverne ikke misbruger systemet og i stedet oplever reel faglig udvikling.

ChatGPT er blevet taget godt imod som et supplement til traditionelle undervisningsmetoder. Lærere har fundet værdi i at bruge teknologien til at skabe interaktive læringsmiljøer, hvor eleverne kan stille spørgsmål og få øjeblikkelige svar. Denne form for øjeblikkelig feedback fremmer forståelsen og hjælper eleverne med at fordybe sig i stoffet.

Potentialet for snyd

Dog må man indse, at en af de største bekymringer ved brugen af ChatGPT er potentialet for snyd. For at tackle dette problem er det vigtigt at indføre klare retningslinjer for brugen af teknologien. Brugen af ChatGPT bør altid være som et supplement til elevernes egen tænkning og ikke som erstatning.

Det er også afgørende at opmuntre til diskussion og kritisk tænkning – i stedet for straks at hoppe på forbuds-vognen og lukke ned for teknologien. Derfor vil det absolut også være spændende at se, hvordan ekspertgruppens vurdering for brugen af ChatGPT vil være.

Men for at sikre, at ChatGPT bruges til at fremme reel læring, skal lærere designe opgaver og aktiviteter, der kræver mere end blot opslag af information. Problemstillinger, der kræver analyse og kreativ tænkning, er afgørende for at udfordre eleverne og skabe en dybere forståelse af ethvert givent emne.

Vigtigt med klare retningslinjer

Efter et år med ChatGPT i danske folkeskoler og efterskoler er det tydeligt, at teknologien har potentiale til at forbedre undervisningen.

For at maksimere fordelene og minimere risiciene er det afgørende at have klare retningslinjer og en fortsat forpligtelse til at fremme reel læring. Ved at skabe et miljø, hvor ChatGPT bruges som et redskab til at styrke elevernes egen tænkning, kan skolerne opnå en balance mellem teknologi og traditionel undervisning.

Vi skal ikke være bange for den teknologiske udvikling. Vi skal lære at håndtere den rigtigt.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Venstres ungdom: Efter et år med ChatGPT er det tydeligt, at teknologien kan forbedre undervisningen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS