Coronanedlukningerne har sat skub på brugen af it i undervisningen - men typen af undervisning har ikke ændret sig, konkluderer rapporten.
Coronanedlukningerne har sat skub på brugen af it i undervisningen - men typen af undervisning har ikke ændret sig, konkluderer rapporten.

Corona har gjort danske lærere bedre til at samarbejde om it

Coronapandemien er blevet kaldt for det største efteruddannelsesløft til lærerne i brugen af it i undervisningen i 40 år. Ny undersøgelse viser, at lærerne fortsatte med en øget brug af it i undervisningen, efter skolerne genåbnede.

Publiceret

FAKTA OM UNDERSØGELSEN

Undersøgelsen International Computer and Information LiteracyStudy - Teacher Panel (ICILS TP) er blevet gennemført i Danmark,Finland og Uruguay blandt de samme skoler og lærere, som deltog iICILS 2018.

I Danmark er undersøgelsen gennemført af Jacob H. Christensen,Jeppe Bundsgaard og Christian C. Kjeldsen fra DPU, AarhusUniversitet.

Endvidere har Morten Pettersson og Stig T. Gissel fra UCLbidraget til den endelige rapport.

Undersøgelsen er samfinansieret af Børne- ogUndervisningsministeriet og DPU, Aarhus Universitet

I den danske del af ICILS TP har 95 skoler deltaget ved at 441lærere, 80 skoleledere og 67 it-koordinatorer har besvaretspørgeskemaer.

Dataindsamlingen er blevet gennemført fra november 2020 tilmarts 2021.

De danske resultater er samlet i bogen "It i skolen undercoronapandemien", som er udgivet af Aarhus Universitetsforlag.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Programmer som Teams, Zoom og Skype blev noget, alle lærere med et slag skulle forholde sig til, da skolerne blev lukket ned i marts 2020 på grund af coronapandemien.

Det har efterfølgende været påpeget, at Danmark på skolefronten slap lettere gennem pandemien på grund af en høj grad af digitalisering af folkeskolen.

Men flere har også givet udtryk for, at fjernundervisningen blev en individualiseret og monotom undervisning med udgangspunkt i digitale portaler.

Nu har en ny undersgøelse kortlagt, hvad erfaringerne fra coronanedlukningen har betydet for læreres holdning til og brug af it i undervisningen.

Sammenligningsgrundlaget er ganske fortrinligt. I 2018 undersøgte den internationale undersøgelse Icils både elevernes it-kompetencer og lærernes brug af computere.

Så at it i højere grad bliver brugt til samarbejde og kommunikation betyder ikke, at der ikke også foregår individuel portalundervisning, påpeger Jeppe Bundsgaard.

"Noget tyder på, at man fortsætter den undervisning, man plejer, nu bare endnu mere understøttet af it. Typen af undervisning ser ikke umiddelbart ud til at have forandret sig voldsomt", siger han.

Hvordan eleverne har oplevet brugen af it under og efter coronanedlukningen skal et andet, sideløbende forskningsprojekt give svar på. Men her er resultaterne ikke klar til offentliggørelse endnu.

Powered by Labrador CMS