Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

86 procent af folkeskolerne har en politik for mobilbrug

Langt de fleste skoler har en mobiltelefonpolitik. Det viser en netop offentliggjort stikprøveundersøgelse fra Undervisningsministeriet. Merete Riisager vil finde ud af, hvad lærerne har brug for hjælp til i forhold til mobilerne.

Pernille Aisinger
Pernille Aisinger Journalist
1 kommentar
10. oktober 2018, kl. 22:45

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

Undervisningsministeriet har spurgt 337 grundskoler og ungdomsuddannelser om brugen af mobiltelefoner på skolen. 82 procent fortæller, at skolen har en mobilpolitik, men der er ret store udsving mellem skoletyperne.

På folkeskoleområdet fortæller 86 procent af de 117 skoler, der har svaret, at de har en politik. 30 procent fortæller, at der gælder de samme regler for brug af mobiltelefoner på hele skolen, mens 56 procent fortæller, at der gælder forskellige regler på forskellige klassetrin. Kun 8 procent har ingen politik.

På fri- og privatskoleområdet er tallene endnu højere – her er der kun 2 procent, der ikke har en politik, mens det omvendt på erhvervsskoleområdet kun er seks af de 10 skoler, der har svaret, som har en mobilpolitik.

Professor i medievidenskab: Forbud mod mobiler mindsker unges ytringsfrihed

Undervisningsminister Merete Riisager opfordrer til ikke at lade arbejdet med sunde mobilvaner stoppe der.

"Det skal være ledere og lærere, der sætter rammerne for mobiltelefoner på skolerne. Derfor er det positivt, at så mange skoler har taget ansvaret på sig og lavet retningslinjer for mobiltelefonernes plads i skolen. Undervisningen skal foregå i et roligt læringsrum, hvor det handler om fagligt indhold – ikke Instagram og Snapchat," siger Merete Riisager hun i en pressemeddelelse.

Videnspakke med relevant forskning til skolerne

I stikprøveundersøgelsen er skolerne også blevet spurgt til, hvordan mobiltelefoner bruges i en undervisningssammenhæng, og om lærerne beder eleverne aflevere deres mobiler. Der er dog problemer med ministeriets datagennemgang, så svarene på disse spørgsmål kommer først senere. (Opdateres).

Der er ikke blevet spurgt til, hvilken viden og hvilke værktøjer sektoren efterspørger i forhold til arbejdet med at opstille fornuftige rammer, og undervisningsministeren vil derfor nu gå i dialog med sektoren for at blive klogere på behovene for at kunne understøtte det lokale arbejde med at forebygge, at mobiltelefoner bliver brugt på ikke-skolerelaterede ting.

Speciallæge: Skolen skal skærme eleverne fra mobiltelefoner

Ministeriet vil også udarbejde en videnspakke, som sammenfatter relevant forskning om konsekvenser ved brug af mobiltelefoner og social medier, for eksempel i forhold til koncentrationsevne og indlæring.

Svarprocenten på undersøgelsen er kun på 67, og Undervisningsministeriet oplyser, at man ikke kan vide, om der er en højere repræsentation af skoler, der ikke har en mobilpolitik blandt de skoler, der har valgt ikke at svare på undersøgelsen.¨

Tag magten over elevernes mobil – for læringens skyld

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

86 procent af folkeskolerne har en politik for mobilbrug

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS