Elevbog, Evaluering og status af elevens læseudvikling
Lærervejledning, Evaluering og status af elevens læseudvikling
Dialogbog, Skole/hjem – dialog om læsning
Af Jytte Borup og Vibeke Bloch
Hver bog er på 16 sider, et sæt: ti elevbøger, ti dialogbøger samt en lærervejledning 375 kroner
Dafolo
Disse bøger er beregnet til samarbejdet om den enkelte elevs læseudvikling. Materialet bygger på Vygotskys teorier om den nærmeste udviklingszone. Det er netop i denne zone, det frugtbare indlæringsarbejde finder sted. Den læseteoretiske baggrund bygger på teorierne om læseprogression fra bogen 'LUS – en bog om læseudvikling' af Bo Sundblad med flere, 1987.
I elevbogen stilles en række spørgsmål om den motoriske udvikling, forudsætninger for læsning, engagement og motivation, læsestrategier og læseudvikling. Svarene markeres på en grafisk figur. I den inderste cirkel markeres, hvad eleven kan, i den midterste cirkel, hvad eleven næsten kan, og i den yderste cirkel, hvad eleven ikke kan. Lærer og elev udfylder cirklerne i fællesskab, og det markeres, hvis de er uenige.
På side 10 i elevbogen stilles spørgsmål om elevens læseudvikling. Her savner jeg så enkle spørgsmål som, om eleven kender bogstavernes navne og lydværdier. Udsagn 3 på side 10 i elevbogen lyder dog: 'Kan forstå, at der er en sammenhæng mellem skriftens tegn og talens lyd'. Det er langt mere overordnet og abstrakt.
Et andet udsagn lyder: 'Kan/tør afprøve hypoteser i sin tekstlæsning'. Eleven skal nok have forklaret, hvad 'afprøvning af en hypotese' betyder. Gættelæsning er et langt lettere ord. Så vidt jeg kan se, vægtes kommunikationsaspektet i de opstillede udsagn.
På side 8 i elevbogen behandles læsestrategier. Eleven og læreren skal tage stilling til følgende udsagn: 'Situationslæser kvalificeret i forhold til: a) indhold (søger mening), b) billede, c) emne (forhåndsviden), d) forlyd'. I lærervejledningen gives ingen forklaring på begrebet 'situationslæser'. Det havde været oplagt.
Lærervejledningen gengiver teorier og det praktiske arbejde med materialet.
Dialogbogen mellem skole og hjem indeholder en side med forord til forældre, en side til adresser, og resten af pladsen er skrivelinier. Øverst på hver side er trykt et par læseråd som 'indgangsbøn'. Rådene er ganske udmærkede som 'Du må gerne rose og opmuntre'. Men det kan være svært at vejlede, uden at 'den løftede pegefinger' anes.
Hæfterne kan bruges igennem et par skoleår.
Det er en god ide med nogle hæfter som grundlag for at udarbejde handleplaner for elevernes læseudvikling. Der er mange gode ideer i disse hæfter, men tekstsiderne om læsestrategier og læseudvikling i elevbøgerne er kun forståelige for lærere.
Tove Kettner Heiberg
Indskoling, Læsning
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.