Intentionerne bag denne bog er yderst positive. 18 udvalgte værker fra den faste samling på ARoS, det nye kunstmuseum i Århus, skal præsenteres for »børn og barnlige sjæle« i et farverigt forløb på 44 sider. To figurer tegnet som en kat og en kloning af et barn og en olding skal forestille at gå på oplevelse blandt kunstværkerne. Hver enkelt opslag består af en gengivelse af et kunstværk på den ene side og en form for associativ illustration på den modstående side. Billederne er forsynet med ultrakorte tekster, der angiver kunstner, titel og fremstillingsår. Dertil kommer et enkelt spørgsmål af typen »Koen har fire hjørner«, det vil sige bevidst naivt fungerende. Hvilket sikkert er udmærket, når udsagnet udfoldes i familiens varme skød. Desværre når konstruktionen ikke en tyngde, der kan bære i en egentlig undervisningssammenhæng, medmindre den lærer, der går ind i sagen, ser en kvalitet i at have et åbent afsæt midt mellem kunstbillede og illustration. Hvis ambitionen med følgeskrivelsens ord er at lade bogen »stille sig i formidlingens tjeneste mellem børnene og kunsten på museet«, mangler der en væsentlig dimension, nemlig en åben og informativ kanal til de formidlere, der gerne vil benytte sig af muligheden. Som det er nu, ses blot endnu en fortænkt billedbog, der næppe når længere ud end til det publikum, der under alle omstændigheder ville inddrage kunstens billeder i opdragelse eller uddannelse.
Anmeldelse
Hvorfor?
– En kunstbog for børn og barnlige sjæle
Hvorfor?
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.