Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Hvor skal vi hen med naturfagene?

Der er fondspenge i naturfagsundervisning – og det er ikke konsekvenser. Ny antologi ser kritisk på naturfagenes fremtid, i en tid hvor mange har en mening om den.

Naturfag i et spændingsfelt

Ole Haubo Christensen
1 kommentar
26. januar 2022, kl. 09:52

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

1 kommentar

"Naturfag i et spændingsfelt – Kritiske perspektiver på aktuelle tendenser" er en antologi med bidrag af en lang række undervisere på lærer- og pædagoguddannelsen. Bogens forfattere oplister en række af de pædagogiske strømninger og forsøgsarbejder inden for naturfagene, som har præget såvel den politiske dagsorden som pengestrømmen fra fonde. STEM, problemorienteret naturfagsundervisning, teknologiforsøg, feltarbejde, naturfaglig kompetence, natur og udeliv er alle overskrifter på dagsordener, som har præget uddannelsesdebatten i de senere år.

Titel: Naturfag i et spændingsfelt

Pris: 248,75

Sider: 142

Forlag: Dafolo

Forfatterne stiller i bogen en lang række vigtige spørgsmål, ikke mindst i forhold til fondsbevillingernes aftryk på indholdet af naturfagsundervisningen. Hvilken betydning får STEM-begrebet og fondsbevillinger på naturfagsundervisningen? I hvilken grad hører teknologi og teknologiforståelse hjemme i skolens naturfagsundervisning? Hvilken betydning har kravet om problemorienteret naturfagsundervisning? Hvordan lever folkeskolen op til kravet om feltarbejde i naturfagene? Hvordan harmonerer fagbeskrivelserne med hensynet til dybdelæring og forståelsesbaseret naturfaglig dannelse?

Alle centrale spørgsmål i en tid, hvor grundskolen presses på mange fronter. Grundskolen har altid været en central kampplads for politikerne både centralt på Christiansborg og i kommunerne. I de seneste år har en lang række fonde kastet sig ud i forskellige strategier for at øge interessen for at uddanne sig inden for naturfagene. Der er ikke konsensus blandt fondene om, i hvilken retning naturfagene skal udvikle sig. Ønskerne går fra teknologi og programmering til bioteknologi og til et ønske om en naturfaglig dannelse, som har naturbevarelse som det centrale.

Fondenes strategier går i lige så mange retninger som politikernes ønsker. Det centrale spørgsmål er, i hvilket omfang vi demokratisk kan lade fondsmidler være bestemmende for, i hvilken retning naturfagsundervisningen skal gå. Det er i det spændingsfelt, vi som undervisere i skoleverdenen skal navigere.

"Naturfag i et spændingsfelt – Kritiske perspektiver på aktuelle tendenser" er på den måde et vigtigt indspark til debatten om, i hvilken retning naturfagsundervisningen skal bevæge sig. Bogen er oplagt til naturfagsundervisning på lærer- og pædagoguddannelsen og i efter- og videreuddannelsessammenhænge.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvor skal vi hen med naturfagene?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS