Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Hvor bliver matematikken af?

Matematik bliver ofte overset som andet end et redskab i STEM-forløb. Men det overordnede mål bør ind imellem være at lære matematik. Bogen her har bud på hvordan.

Foto: Cecilie Rosdahl
Ole Haubo Christensen
Start debatten
14. august 2024, kl. 08:32
Start debatten

STEM-didaktik – med fokus på matematik til grundskole, gymnasie og dagtilbud har som intention at samle den internationale forskning om emnet og sætte den en dansk kontekst, herunder formidle den for pædagogiske forskere, undervisere i grundskoler og på gymnasier, pædagoger og – især – studerende. Bogen kan samtidig ses som en opsummering af forskningsprojektet LabSTEM, hvor læreruddannere fra UCSYD og UCL, forskere fra SDU og omkring 200 fagprofessionelle sammen har arbejdet om at udvikle en STEM-didaktik med særlig fokus på matematik.

Fakta

STEM-didaktik – med fokus på matematik til grundskole, gymnasie og dagtilbud

Forfattere: Connie Svabo, Dorte Moeskær Larsen, Katrine Bergkvist Borch, Maiken Westen Holm Svendsen & Mette Als Kristensen

298 kroner

268 sider

Syddansk Universitetsforlag

I bogen beskrives den teoretiske ramme for STEM-undervisning grundigt, og de enkelte fagområder (Science, Technology, Engineering, Mathematics) udfoldes. Der er fokus på, hvordan integrationen af de forskellige fagområder kan styrke elevernes læring og didaktiske overvejelser om fordele og udfordringer, med at undervise i matematik i en STEM-kontekst.

Forfatterne har med baggrund i forskningsprojektet LabSTEM udviklet fem principper for STEM-didaktik: STEM-aktiviteter skal være en væsentlig bidragyder til udvikling af almendannelse, skal sætte deltagerne i centrum; skal handle om omverdenen, skal understøtte den læring, der arbejdes med på det pågældende trin og skal integrere to eller flere af disciplinerne i STEM på en meningsfuld måde. Principperne bliver udfoldet i tre kapitler med fokus på STEM-didaktik og -aktiviteter i dagtilbud, grundskole og gymnasium. Hvert kapitel beskriver samtidig STEM-undervisningsforløb, hvor matematikken er i fokus.

Matematikkens rolle i STEM bliver udfoldet og diskuteret i et selvstændigt kapitel. Matematik spiller ofte rollen som et redskab i STEM-forløb, men udgangspunktet kan også være, at det at lære matematik er det overordnede mål.

STEM-didaktik – med fokus på matematik til grundskole, gymnasie og dagtilbud er selvskrevet som basislitteratur for studerende inden for fagfeltet og har også sin naturlige plads i forbindelse med efteruddannelsesforløb. Alle bogens kapitler afsluttes med diskussions- og reflektionsspørgsmål målrettet bogens primære målgruppe af professionsbachelor- og kandidatstuderende inden for STEM-fagene.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Hvor bliver matematikken af?

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS