Er der emner, som lærerne holder sig fra, fordi de er bange for, at det kan have konsekvenser?
Det har politikerne på Christiansborg længe ønsket svar på, og nu har de fået et.
19 procent af lærerne i grundskolen har på et tidspunkt afholdt sig fra at undervise i et eller flere emner, fordi de oplevede emnet som kontroversielt.
Det viser en ny stor undersøgelse fra Vive, der er bestilt af undervisningsministeren.
Vive har også spurgt gymnasielærerne, og her er andelen højere. Her svarer 28 procent af lærerne, at de på et tidspunkt har afholdt sig fra et eller flere kontroversielle emner.
Politisk spørgsmål om muhammedkrisen
Undersøgelsen har været længe ventet og kommer af, at det politisk har været diskuteret, om muhammedkrisen fra 2005 skal være et obligatorisk emne i folkeskolen.
Det har der ikke været politisk flertal for, men i stedet var der enighed om at undersøge, om der er lærere, som af frygt afholder sig fra at undervise i muhammedkrisen, og om der også er andre emner, som lærerne holder sig fra af frygt for reaktionerne.
Læs også
Vive har spurgt lærere på 70 folkeskoler, 67 frie grundskoler og 29 gymnasiale uddannelser. I grundskolen har de spurgt udskolingslærere, der underviser i et eller flere af fagene dansk, historie, samfundsfag, kristendomskundskab og biologi.
Svarene herfra er, at det meget sjældent er frygt, der fylder for lærerne.
Af de lærere, som angiver, at de på et tidspunkt i deres tid som lærere bevidst har undladt et emne, som de ser som kontroversielt, lyder det fra næsten alle, at deres beslutning var et pædagogisk, didaktisk eller praktisk fravalg.
Lærerne føler sig godt rustede
Vive skriver også, at langt de fleste lærere i undersøgelsen føler sig fagligt klædt på til at undervise i kontroversielle emner, og hver fjerde svarer endda, at de slet ikke oplever, at der er nogen emner, de finder kontroversielle i deres fag.
Når man spørger lærerne, er det meget forskelligt, hvilke emner de peger på som kontroversielle.
Flest peger på kønsidentitet som et emne, de oplever som kontroversielt at undervise i. Dernæst kommer koranafbrændinger, muhammedkrisen og krigen mellem Israel og Hamas.
Flest svarer, at de har afholdt sig fra at tage muhammedkrisen og -tegningerne samt krigen mellem Israel og Hamas op i deres undervisning, og at det oftest skyldes et hensyn til enkelte elever i klassen.
En del af lærerne svarer også, at de fravalgte at undervise i et bestemt emne, fordi de ikke oplevede at have nok tid til at forberede sig godt nok på emnet.
Enkelte lærere er blevet truet
Er der så slet ingen, der bevidst har holdt sig fra et emne af frygt?
Jo, Vive finder, at knap en fjerdedel af de lærere, der på et tidspunkt har udeladt et emne, har gjort det på grund af bekymringer for egen eller deres families sikkerhed.
Nogle ganske få lærere har sågar oplevet at blive truet i forbindelse med deres undervisning i et emne, der er blevet oplevet som kontroversielt.
Det gælder for færre end 10 ud af undersøgelsens 721 lærere, skriver Vive.
Konkret i forhold til muhammedkrisen svarer lige under halvdelen af lærerne i dansk, historie, samfundsfag, kristendomskundskab, at de selv har undervist i muhammedkrisen på et tidspunkt.
Knap en tredjedel af dem har i den forbindelse vist muhammedtegningerne i undervisningen – enten i deres originale form eller på anden vis.
Når lærerne bliver spurgt, hvorfor de på et tidspunkt i deres karriere har undladt at undervise i muhammedkrisen og -tegningerne, svarer knap halvdelen af dem, at det skyldes bekymring for deres egen eller familiens sikkerhed, lyder det i Vives rapport.
Forskerne har ikke fundet, at der skulle være særlige skoler eller bestemte lærergrupper, der oplever udfordringer med undervisning i kontroversielle emner.
Yngre lærere oplever flest udfordringer
Undersøgelsen viser også, at lærere med mange års erfaring i mindre grad mener, at der er emner, det er kontroversielle at undervise i.
Vive har skelnet mellem lærere, der har mere eller mindre end 16 års erfaring. Her viser det sig, at lærere med mindre end 16 års erfaring i højere grad vurderer nogle af de givne emner som kontroversielle. Det gælder blandt andet krigen mellem Israel og Hamas, indvandring, seksualitet og sex og/eller nøgenhed.
Lærerne med under 16 år i lærergerningen bag sig svarer også i højere grad, at de oplever reaktioner fra eleverne, når de underviser i kontroversielle emner.
Især fortæller de, at eleverne oplevede det som grænseoverskridende, og at de følte sig krænket på egne vegne. 46 procent af de mindre erfarne lærere har oplevet, at eleverne oplevede det som grænseoverskridende, mens det samme gælder for 31 procent af de mere erfarne lærere.
34 procent af de mindre erfarne lærere har desuden oplevet, at eleverne følte sig krænket på egne vegne. Det samme har 19 procent af de mere erfarne lærere oplevet.
Hver femte lærer har bevidst holdt sig fra noget kontroversielt: Men det skyldes meget sjældent frygt
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.