Skabelonen er udviklet af et ad hoc-udvalg i Samrådet for ordblindhed og andre læsevanskeligheder, ROAL. Det er sket på initiativ af Christian Bach Andersen, der er formand for foreningen Vestsjællands Aktive Ordblinde. Han har fungeret som frivillig rådgiver og bisidder ved skolehjemsamtaler for forældre til ordblinde børn.
"Skabelonen er klart inspireret af, at jeg har siddet til mange møder, som er gået galt, fordi samtalen er endt i en diskussion om, hvem der har skylden for elevens læsevanskeligheder. Den slags konflikter forsøger vi at afhjælpe med skabelonen, som skal få lærere og forældre til at se fremad, så de sammen finder ud af, hvad næste skridt skal være. Forældrene kan ikke bare sige, at skolen ikke gør det godt nok, og skolen kan omvendt svare, at det går nok", siger Christian Bach Andersen.
Skabelonen kan tilpasses alle klassetrin
Dialogværktøjet er bygget op i flere trin. Først vurderer henholdsvis elev og forældre, hvordan det går i skolen, og hvad der kan blive bedre. Derefter følger en statusdel, hvor punkterne "omgivelsernes opbakning" og "elevstatus" udarbejdes i fællesskab, mens skolen beskriver elevens skriftsproglige færdigheder, it-kompetencer og læringsmiljø.
I næste afsnit opstilles der mål for, hvordan man kan afhjælpe og kompensere for elevens skriftsproglige vanskeligheder. Det sker med udgangspunkt i beskrivelserne i statusdelen. Til sidst aftales det, hvad der skal sættes i værk, og hvad elev, forældre, lærere, læsevejleder, skoleleder og eventuelle andre deltagere i mødet hver især har ansvar for.
Ordblinde elever kan inkluderes, når lærerne har de rette kompetencer
"Miraklet er ikke bare at give eleven en it-rygsæk. Der skal også undervisning til. Vi har ønsket at lave en handleplan, som kan hjælpe skole og forældre med at huske, hvad de skal tage højde for hos elever med læsevanskeligheder. De behøver ikke bruge hele skabelonen. De kan sagtens nøjes med at bruge dele af den, og de kan tilpasse den til elevens klassetrin", siger Christian Bach Andersen.
Med handleplanen kan skolen dokumentere sin indsats
Som formand for Vestsjællands Aktive Ordblinde har Christian Bach Andersen været involveret i sager, som har været behandlet af Klagenævnet for Specialundervisning.
"Klagenævnet lægger stor vægt på, at skole og forældre laver en handleplan sammen, men de handleplaner, jeg har set i klagesager, er ikke kommet hele vejen rundt. Der har været plads til forbedringer, og det har vi forsøgt at opfylde ved at opfatte skole, forældre og elev som et trekløver", siger han.
Handleplanen stiller samtidig skolen bedre i forhold til at kunne dokumentere den indsats, den har ydet over for eleven.
Ni ud af ti lærere savner viden om hjælpemidler til ordblinde
"Hvis eleven skifter skole, skal den nye skole ikke begynde forfra. Mange ordblinde og læsesvage elever forsætter på efterskole, og også her vil handleplanen være et dejligt papir at have med sig", siger Christian Bach Andersen.
Lærere opfordres til at give feedback på skabelonen
Skabelonen er gratis og kan hentes på ROAL's hjemmeside. Den er udviklet af Christian Bach Andersen og Annette Klint, der er læsekonsulent i Kalundborg Kommune og sidder i ROAL's styregruppe.
"Indholdet er set ud fra to menneskers verden, så det kan sagtens være, at den kan laves mere nuanceret. Derfor opfordrer vi lærere, forældre, elever, læsevejledere og andre relevante personer til at give os feedback på, hvad der kan gøres anderledes, så vi på et tidspunkt kan revidere skabelonen", siger Christian Bach Andersen.
Du finder skabelonen via linket til højre for artiklen.
Ny handleplan bringer skole, forældre og læsesvage elever sammen i et trekløver
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.