De senere års historiematerialer viser heldigvis, at historie ikke blot optræder som et "fyldfag" på den enkelte lærers skema. Historieundervisning fordrer viden, indsigt og overvejelser med hensyn til det faktuelle og det didaktiske. Dette materiale tilgodeser i høj grad disse krav og tager hensyn til Fælles Mål og kanonpunkterne.
Bogen har fem hovedkapitler, hver med en række delemner: Bondelandet, Revolution og omvæltning, Slaveri – før og nu, Demokrati og ligestilling og Danmark – landet og folket. Til hvert kapitel er der både en tidstavle og en række kilder med ledsagende spørgsmål, der giver mulighed for perspektivering. Men da der er tale om en del af et system til faget historie, havde det måske været rimeligt at forvente, at der var afsat plads til et kapitel om principperne for kildelæsning og kildekritik.
Hvert kapitel indledes og afsluttes med en appetitvækker. Til indledning kan det for eksempel være en soldat, der fortæller om sine oplevelser i en skyttegrav i 1864. "At arbejde med historie" afslutter hvert kapitel og er at betragte som en brugervenlig vejledning til både elev og lærer – arbejd selv videre! På forlagets hjemmeside findes supplerende materiale.
Bogen kan anbefales og er absolut brugervenlig, når man lige ser bort fra det fysiske format – det er noget af en kleppert at have liggende i en skoletaske.
Historie 7
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.