Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Faglig rådgiver

Tysklærer: Jeg spurgte, hvad mine elever ville undervises i

Foto: Tobias Nicolai. Redigering: Folkeskolen

Folkeskolens tyskrådgiver Bjarne Czeloth stillede sine elever otte spørgsmål om undervisningen. Her samler han op på deres svar.

Bjarne Czeloth
Bjarne Czeloth Tyskrådgiver
Start debatten
3. juli 2025, kl. 10:00
Start debatten

Børn har krav på indflydelse på deres eget liv, som det slås fast i FN’s børnekonvention. Og ifølge Folkeskolens formål skal skolen i samarbejde med forældrene give børnene lyst til at lære mere.

Skolens virke skal også være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Men hvordan gør vi det i tyskundervisningen? Det vil jeg forsøge at arbejde mere med i min egen praksis.

En lille undersøgelse

Jeg vil gerne give mine elever mulighed for at ytre sig om forskellige sider af tyskundervisningen. Derfor har jeg udarbejdet et lille og simpelt spørgeskema, som jeg lod mit tyskhold på 6. årgang svare på.

Jeg gennemgik spørgsmålene i klassen, og eleverne fik lidt over 20 minutter til at svare på dem. Det var desværre ikke nok, og vi skulle have brugt længere tid på besvarelsen.

Spørgsmålene var som følger:

  1. Hvilke aktiviteter eller måder at arbejde på kan du huske fra de sidste to skoleår?
  2. Nævn nogle aktiviteter eller måder at arbejde på, du kunne lide og hvorfor.
  3. Hvornår lærte du noget?
  4. Hvilke emner/områder kan du huske fra sidste år?
  5. Nævn nogle emner, du synes var interessante.
  6. Hvilke emner kunne du godt tænke dig at arbejde med i tyskundervisningen næste år?
  7. Hvilke måder at arbejde på, kunne du godt tænke dig næste år. Tænk over det, du har skrevet i spørgsmål 1 – 3. Men du må også gerne skrive arbejdsmåder, som du kender fra andre fag, eller noget helt tredje.
  8. Hvilke andre ting kunne du finde på at skrive i forhold til tyskundervisningen, som ikke bliver dækket af ovenstående spørgsmål?

Der er mange måder at tilrettelægge sådan en undersøgelse på, så det er ikke sikkert, at man bare kan eller skal overtage mit koncept.

Som lærer kan man helt sikkert også fornemme, hvilke undervisningsaktiviteter børnene kan lide. Med spørgsmål 1 og 4 forsøger jeg at få eleverne til at tænke over, hvad vi egentlig har arbejdet med. De måtte gerne kigge i classroom, i deres hæfte eller i bogen for at genopfriske deres hukommelse. Med de efterfølgende spørgsmål ville jeg gerne give eleverne mulighed for at komme med deres egne refleksioner.

Udvalgte resultater

Resultaterne peger i forskellige retninger. Vi har flere gange arbejdet med foldebøger og andre småkreative undervisningsaktiviteter, hvor det har handlet om ordforråd. Mange elever husker disse aktiviteter, nævner dem som tidspunkter, hvor de lærte noget og ønsker dem til næste skoleår. En elev skriver for eksempel “Jeg kunne godt lide foldebøgerne, fordi man lærer meget og det er hyggeligt”. Samme elev vil gerne arbejde med foldebøger igen, “hvor vi præsenterer dem.” 

Her kommer en række af hovedpointerne fra elevernes svar.

Mundtlighed

En del elever kan huske, at vi har startet mange tysklektioner med forskellige former for mundtlighed.

Det kan være klassesamtaler om ugedage, klokkeslet, farver og så videre.

Her fremhæver eleverne, at de oplever at kunne noget, fordi vi har arbejdet med ordforrådet og talehandlingerne før selve aktiviteten, og fordi vi har gentaget både aktivitet og forudgående arbejde.

Nyheder & film

Vi ser jævnligt nyheder fra Logo, og det husker eleverne også. De nævner, at de lærer nye ord, når vi ser nyheder.

De vil gerne se nyheder fremadrettet, og de vil gerne have forskellige opgaver i forbindelse med udsendelserne. I det hele taget er der en del elever, der gerne vil “se noget” i form af kortere udsendelser eller film.

En elev understreger, at hun godt kan lide at se tyske film, og selv om hun ikke forstår det hele, forstår hun meget, og der er også undertekster. Hun vil gerne arbejde mere med film, fordi man kan “lære nye ord på en sjov måde”.

Kroppen

En del elever synes godt om, når vi bruger kroppen i undervisningen.

Nogle gange går vi en lille tur, enten med et tyskfagligt indhold, hvor elevernes opgave er at bruge det ordforråd, de har, eller bare fordi det nogle gange er nødvendigt, for “så er vi klar til time”, som flere elever uafhængigt af hinanden udtrykker det.

De efterlyser også generelt mere krop i undervisningen, måske skal jeg endda driste mig til at arbejde med uge 6 i tyskundervisningen?

Alene eller sammen?

Nogle gange arbejder vi individuelt, mens vi andre gange arbejder i par eller i mindre grupper.

Mange elever fremhæver det at arbejde sammen som en god ting, men resultaterne peger i forskellige retninger.

For der er også elever, som gerne vil sidde alene og arbejde med forskellige opgaver. En elev efterlyser for eksempel mere grammatik, eller ark og mapper, de selv kan arbejde med.

En del elever kan både lide det individuelle og det fælles arbejde.

Populære emner

De emner, som bliver ønsket af de fleste elever til næste år er sport og fritid, lande og kendte mennesker. Og så vil flere gerne have mere grammatik.

Mit arbejde er nu, at eleverne skal føle sig hørt i tyskundervisningen. Det her skal ikke bare være en af de der evalueringer, som man besvarer, og så sker der ikke noget alligevel.

I næste skoleår vil jeg arbejde med de emner, eleverne ønsker og med de arbejdsformer, eleverne ønsker. Jeg vil også arbejde med andre emner og med andre arbejdsformer, end jeg plejer. Ikke mindst fordi min undersøgelses resultater peger i forskellige retninger. Og så vil jeg lige efter sommerferien genbesøge elevernes svar sammen med klassen. I hvilken form, ved jeg ikke endnu. Og måske vil jeg synliggøre resultaterne på en eller anden måde.

Jeg bliver også tysklærer i nogle for mig helt nye klasser. Og dér kan jeg ikke bare overføre resultaterne. Til gengæld kan jeg løbende spørge dem om deres oplevelser med tyskfaget og sammen med dem skabe faglig trivsel og en motiverende undervisning.

Start debatten

Læs også

  • Bjarne Czeloth
    Faglig rådgiver

    80-året for krigens afslutning: 10 idéer til din tyskundervisning

    Bjarne Czeloth Tyskrådgiver
  • Bjarne Czeloth
    Faglige rådgiver

    Tyske protest­sange til undervis­ningen: De kan åbne verdener for eleverne

    Bjarne Czeloth Tyskrådgiver
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Tysklærer: Jeg spurgte, hvad mine elever ville undervises i

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS