Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Undervisning

Skrammel-strøm i naturfag: Forløbet er både billigt og sjovt

Eleverne lærer om elektriske kredsløb, og det er kun fantasien, der sætter grænser i skammel-strøms-forløbet, skriver Anders Palsgaard Slotved.

Anders Palsgaard Slotved
Anders Palsgaard Slotved Naturfagsrådgiver
Start debatten
5. november 2025, kl. 05:00
Start debatten

Fra min egen skoletid husker jeg med glæde tilbage på forløbet, hvor vi skulle bygge et såkaldt elhus: Altså en træplade med grundplanen af et hus. Her skulle vi så lodde ledninger på mellem nogle søm for at lave diverse kredsløb, parallelforbindelser, sætte små pærer, motorer og alarmer på. 

I dag er det virkelig varieret, hvad portalerne tilbyder af forløb om elektricitet, og hvor mange praksisøvelser der endog også er med. I forbindelse med en kursusrække om teknologiforståelse har jeg fået øjnene op for, hvad jeg i hvert fald kommer til at tilføje til min årsplan: Nemlig skrammel-strøm.

Ifølge bagmændene bag konceptet, Michael Carroll og Chris Connors, er formålet med skrammel-strøm (på engelsk: Scrappy Circuits), at undersøgende naturfag skal være for alle. Det er et forløb om elektriske kredsløb, som kan iværksættes selv for meget få penge. 

I udgangspunktet skal man bruge det, man har i gemmerne i forvejen, men der kan med tiden spædes op, så der kan bygges større og mere avancerede ting.

Det skal du bruge

Knapcellebatteri

LED-pærer

Metalklemmer

Papirclips

Sølvpapir

Pap

Helt overordnet skal eleverne lære, hvordan elektriske kredsløb opbygges, men herfra er det kun fantasien, der sætter grænser i skammel-strøms-forløbet. 

Der er en plus- og en minuspol på batteriet. Samtidig er der en plus- og en minusindgang på LED-pæren. Ved hjælp af klemmerne skal man lave en batteribrik, som er vores strømkilde, og udgangspunktet for det, man skal lave fremadrettet.

Sådan ser den batteribrik, eleverne skal lave, ud.

Foto: Privatfoto

Herfra kan der laves et kredsløb ud til LED-pæren. Sølvpapiret kan fungere som ledning, men små testledninger med krokodillenæb er naturligvis også en mulighed.

Jo sikrere eleverne bliver på strømkredsløbet, des mere kan det udvides med afbrydere, parallelforbindelser og flere andre elektriske komponenter. For eksempel større batteribokse (til AA-batterier), motorer, alarmer og hvad man ellers kan finde på.

CFU har med støtte fra Villumfonden udviklet hjemmesiden CFU Maker. Herinde findes der flere færdigudviklede undervisningsforløb og aktiviteter, som er lige til at gå til. 

Eleverne kan hurtigt give sig i kast med at lave kredsløb.

Foto: Privatfoto

Det, jeg vil anbefale at kigge nærmere på, omhandler netop skrammel-strøm. Her finder du også en udvidet materialeliste, så man kan bruge det i langt større omfang, og så har de fremstillet en masse små videoklip, som viser, hvordan man konstruerer forskellige brikker, som for eksempel den beskrevne batteribrik.

Mere action, tak

Hvordan kan det hele så bringes i spil? Det kan hurtigt gå hen og blive kedeligt bare at få en lampe til at lyse, så der er brug for noget mere action. 

Konsulent ved CFU VIA Jesper Homann, kommer selv med det forslag, at eleverne skal konstruere et fantasimonster. Disse monstre skal konstrueres, så de bruger batteribrikken som strømforsyning, men der findes mange flere forslag på hjemmesiden.

Her er et kredsløb med piberenser og sølvpapir

Foto: Privatfoto
Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Skrammel-strøm i naturfag: Forløbet er både billigt og sjovt

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS