Fra min egen skoletid husker jeg med glæde tilbage på forløbet, hvor vi skulle bygge et såkaldt elhus: Altså en træplade med grundplanen af et hus. Her skulle vi så lodde ledninger på mellem nogle søm for at lave diverse kredsløb, parallelforbindelser, sætte små pærer, motorer og alarmer på.
I dag er det virkelig varieret, hvad portalerne tilbyder af forløb om elektricitet, og hvor mange praksisøvelser der endog også er med. I forbindelse med en kursusrække om teknologiforståelse har jeg fået øjnene op for, hvad jeg i hvert fald kommer til at tilføje til min årsplan: Nemlig skrammel-strøm.
Ifølge bagmændene bag konceptet, Michael Carroll og Chris Connors, er formålet med skrammel-strøm (på engelsk: Scrappy Circuits), at undersøgende naturfag skal være for alle. Det er et forløb om elektriske kredsløb, som kan iværksættes selv for meget få penge.
I udgangspunktet skal man bruge det, man har i gemmerne i forvejen, men der kan med tiden spædes op, så der kan bygges større og mere avancerede ting.
Helt overordnet skal eleverne lære, hvordan elektriske kredsløb opbygges, men herfra er det kun fantasien, der sætter grænser i skammel-strøms-forløbet.
Der er en plus- og en minuspol på batteriet. Samtidig er der en plus- og en minusindgang på LED-pæren. Ved hjælp af klemmerne skal man lave en batteribrik, som er vores strømkilde, og udgangspunktet for det, man skal lave fremadrettet.
Herfra kan der laves et kredsløb ud til LED-pæren. Sølvpapiret kan fungere som ledning, men små testledninger med krokodillenæb er naturligvis også en mulighed.
Jo sikrere eleverne bliver på strømkredsløbet, des mere kan det udvides med afbrydere, parallelforbindelser og flere andre elektriske komponenter. For eksempel større batteribokse (til AA-batterier), motorer, alarmer og hvad man ellers kan finde på.
CFU har med støtte fra Villumfonden udviklet hjemmesiden CFU Maker. Herinde findes der flere færdigudviklede undervisningsforløb og aktiviteter, som er lige til at gå til.
Det, jeg vil anbefale at kigge nærmere på, omhandler netop skrammel-strøm. Her finder du også en udvidet materialeliste, så man kan bruge det i langt større omfang, og så har de fremstillet en masse små videoklip, som viser, hvordan man konstruerer forskellige brikker, som for eksempel den beskrevne batteribrik.
Mere action, tak
Hvordan kan det hele så bringes i spil? Det kan hurtigt gå hen og blive kedeligt bare at få en lampe til at lyse, så der er brug for noget mere action.
Konsulent ved CFU VIA Jesper Homann, kommer selv med det forslag, at eleverne skal konstruere et fantasimonster. Disse monstre skal konstrueres, så de bruger batteribrikken som strømforsyning, men der findes mange flere forslag på hjemmesiden.

Skrammel-strøm i naturfag: Forløbet er både billigt og sjovt
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.