Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Guide

Sådan ‘nulstiller’ Adrian klassen med en simpel øvelse

Foto: Privat/Adobe Stock

Klasselærer i 3.a Adrian Mikkelsen deler sine bedste råd til, hvordan åndedrætsøvelser hjælper til at skabe ro og fokus i timerne.

Villads Kirk Thomsen
Villads Kirk Thomsen Journalist
1 kommentar
27. august 2025, kl. 04:16
1 kommentar

Et skænderi med den bedste ven, en fodboldkamp afgjort i frikvarterets sidste sekund eller en kaotisk morgen derhjemme.

Der er mange andre ting end undervisningen, som kan fylde i hovedet hos eleverne, når klokken ringer ind til time.

Før i tiden brugte jeg langt mere end tre minutter på at få eleverne til at finde ro og komme i gang med undervisningen

Adrian Mikkelsen Lærer på Birkhovedskolen

Her deler klasselærer i 3.a på Birkhovedskolen i Nyborg Adrian Mikkelsen en metode, der giver hans elever mere ro og fokus.

Tre minutter er nok

Hver gang klassen kommer ind fra pause og mellem dobbeltlektioner, samler jeg hele klassen foran tavlen i tre minutter, hvor jeg beder dem trække vejret ind gennem næsen i fire sekunder og puste ud gennem næsen i seks sekunder.

Det er supersimpelt, og det virker – og det handler om ikke at overkomplicere det.

Åndedrætsblomst

Vi har på skolen et samarbejde med åndedrætsterapeut Lotte Paarup, der har lavet en video af en blomst, som åbner sig og lukker sig i det tempo, eleverne skal trække vejret, som jeg altid bruger.

Se blomsten og åndedrætsøvelser her.

Giv det tid og hold fast

Lad dig ikke slå ud af, hvis nogle af børnene i første omgang synes, at det er lidt latterligt. Der var et par stykker hos mig, der ikke kunne se, hvad de skulle bruge det til, men nu gør alle det glædeligt.

Til dem, der ikke gider, må man bare sige: ”Det skal I, længere er den ikke,” og gøre det klart, at det er en del af undervisningen ligesom regnestykker og stavning – og så selvfølgelig italesætte, hvorfor vi gør det.

Efterhånden som de ser, at alle de andre gør det, begynder de også selv at gøre det.

Start tidligt

Der er en større tiltro til, at den voksne ved, hvad der er bedst for én i indskolingen end i udskolingen, og så er det nemmere at sige: ”Nu gør vi sådan her, fordi det er godt for jer”.

Jeg har også lavet øvelserne med den 7.-klasse, jeg var klasselærer for halvandet år siden. De accepterede, at det var noget, vi gjorde – og der var også nogen, som oplevede en effekt af det – men der var helt klart større modstand fra dem, end der er fra min 3.-klasse.

Vær selv med

Det gør det nemmere for børnene at leve sig ind i det, hvis deres lærer deltager. Men jeg er stadig på og sørger for, at alle er med.

Anerkend, at nogle kan have svært ved det

Jeg har børn, som af forskellige årsager har svært ved at finde ro under øvelserne.

Derfor har en af mine elever fået til opgave at holde øje med, hvornår de tre minutter er gået. På den måde er han også en del af aktiviteten, selvom han har svært ved selve øvelserne.

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Sådan ‘nulstiller’ Adrian klassen med en simpel øvelse

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS