Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Guide

Eleverne skal på jagt efter lyde og lave eksplosioner med munden

Retro nintendo controller
Foto: Gettyimages/Hillwoman2

Lad eleverne skabe deres egne lyde til et klassisk computerspil. Så kan de lære, hvordan lyd former spiloplevelsen.

Arne Widding Nielsen
Arne Widding Nielsen Musikrådgiver
Start debatten
28. maj 2025, kl. 04:00
Start debatten

Forløbet kan gennemføres på 4-8 lektioner og kræver blot en telefon og en digital platform/opslagstavle, hvor man kan dele information. Det kan for eksempel være Padlet. Forløbet egner sig både til mellemtrin og udskoling.

Lærerens forberedelse: Opret en Padlet, hvor eleverne kan poste, og del den med eleverne via Aula. Det er her, de uploader deres lydfiler, som de har optaget direkte i Padlet via deres telefon.

Lyden ændrer sig, når Mario får en stjerne

Eleverne skal arbejde praktisk og undersøgende med lydens rolle i computerspil. Undervisningen tager udgangspunkt i en enkel model over fire typer spillyde, og det fører videre til analyse, produktion og fælles refleksion.

Forløbets fire mål:

  • Eleverne opnår forståelse for lydens funktion i medier
  • Eleverne arbejder kreativt og producerende med lyd
  • Eleverne samarbejder om vurdering og udvælgelse af lyd
  • Eleverne udvikler kompetencer inden for medieanalyse og æstetik
Modellen består af akserne diegetisk vs. ikke-diegetisk, som beskriver om lyden “findes” i spilverdenen eller ej. Den anden er effekt vs. cue, der viser om lyden er en realistisk effekt eller et signal til spilleren.

Ovenstående model introduceres i klassen. Kender de eksempler på lydene fra spil, de selv spiller? Modellen anvendes så til at analysere lydklip fra for eksempel Super Mario, som er kendt for dets bevidste brug af lyd.

Tal så med eleverne om følgende: Hvad gør lydene? Hvad ville der ske, hvis de ikke var der? Hvordan ændrer lyden sig når eksempelvis Mario får en stjerne, og hvad betyder det? Hvordan ændrer lyden sig, når Mario kommer ned i underverdenen igennem et rør?

Se det første 1:30 minut af dette klip: Classic Super Mario.

I er hyret af Bomberman

Et oplæg til eleverne kunne lyde: Et spilstudie har kontaktet jer. De mangler nye lyde til en relancering af det klassiske spil Bomberman. Jeres opgave er at skabe spillets lydside fra bunden.

Se spillet her: Bomberman.
Man kan også finde spillet på internettet, her styrer man med piletasterne og lægger bomber med X-tasten.

Spil ikke for længe. Du har jo en vigtig opgave!

Lav mundlyde

Start med at skabe lyde med kroppen og stemmen: Balloner der popper, eksplosioner og bomber der tikker. Optag dem med mobil direkte via optagefunktionen i Padlet, der er delt med eleverne på Aula.

Lydjagt på skolen

Gå på jagt med jeres telefoner og optag lyde fra hverdagen som døre, trin, papir og stole. Brug også gerne musiklokalet.

Brug Padlet til at optage og dele lydene med hinanden. Man må ikke bruge lyde, som man ikke selv har lavet. Og husk ingen lyde fra internettet, for dem er der jo copyright på, og de må derfor ikke bruges af firmaet, som har hyret jer. 

Vælg de bedste lyde

Lyt og diskuter i klassen: Hvilke lyde fungerer bedst? Hvad lyder mest som Bomberman? Hvad er sjovt eller overraskende? Vælg i fællesskab de lyde, der skal “sendes retur” til spilfirmaet.

Bonusopgave: Lav baggrundsmusikken

Er du hurtigt færdig? Så lav musik til spillet. Brug “Toolbox for Beatmakers” til at sammensætte loops og eksperimentere med stemninger: Building Beats Toolbox.

Hvis nogle er dygtige til at redigere video, kan I bruge WeVideo på Skoletube til at lægge jeres egne lyde på et klip, hvor I har spillet Bomberman. Så kan I se, hvordan spillet er med jeres egen baggrundsmusik og lydeffekter.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Eleverne skal på jagt efter lyde og lave eksplosioner med munden

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS