Lærer: Kom i gang – Det er en sjov, kreativ og teknisk udfordring for eleverne
Foto: Lars Just. Grafik: Folkeskolen.
Stop-motion-forløb giver eleverne en sjov, kreativ og teknisk udfordring, hvor de arbejder med fortælling, form, rytme og samarbejde på én gang, skriver Folkeskolens billedkunstrådgiver.
Hvis du kender filmene ’Frode får’, ’The Nightmare Before Christmas’ eller Lego-kortfilmene på YouTube, så har du sandsynligvis allerede stiftet bekendtskab med stop-motion.
Det er en animationsteknik, der bruges til at få et hvilket som helst objekt til at se ud, som om det bevæger sig af sig selv.
Teknikken er simpel: Objektet flyttes eller ændres en lille smule ad gangen og fotograferes billede for billede. Når billederne derefter afspilles som en sammenhængende sekvens, skabes illusionen af bevægelse. Og voila, så har du en film.
Det er helt oplagt at arbejde med i billedkunst. Her får eleverne nemlig smag for, hvordan idéudvikling, planlægning og billedproduktion hænger tæt sammen.
1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:
Lærer: Kom i gang – Det er en sjov, kreativ og teknisk udfordring for eleverne
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.
Lærer: Kom i gang – Det er en sjov, kreativ og teknisk udfordring for eleverne
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.