Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Stop-motion

Lærer: Kom i gang – Det er en sjov, kreativ og teknisk udfordring for eleverne

Sarah Urgaard
Foto: Lars Just. Grafik: Folkeskolen.

Stop-motion-forløb giver eleverne en sjov, kreativ og teknisk udfordring, hvor de arbejder med fortælling, form, rytme og samarbejde på én gang, skriver Folkeskolens billedkunstrådgiver.

Sarah Urgaard
Sarah Urgaard Billedkunstrådgiver
1 kommentar
13. november 2025, kl. 17:00
1 kommentar

Hvis du kender filmene ’Frode får’, ’The Nightmare Before Christmas’ eller Lego-kortfilmene på YouTube, så har du sandsynligvis allerede stiftet bekendtskab med stop-motion.

Det er en animationsteknik, der bruges til at få et hvilket som helst objekt til at se ud, som om det bevæger sig af sig selv.

Teknikken er simpel: Objektet flyttes eller ændres en lille smule ad gangen og fotograferes billede for billede. Når billederne derefter afspilles som en sammenhængende sekvens, skabes illusionen af bevægelse. Og voila, så har du en film.

Det er helt oplagt at arbejde med i billedkunst. Her får eleverne nemlig smag for, hvordan idéudvikling, planlægning og billedproduktion hænger tæt sammen.

Lad eleverne undersøge genren

Det er altid en god idé at starte med en planlægningsfase. Her kan eleverne undersøge, hvad stop-motion-film er og se eksempler på det. Vis dem gerne klip fra ’Cirkeline’, ’Pingu’ eller ’The Nightmare before Christmas’. Bagefter kan de se YouTube-videoen HOW TO: Lav en tegnet stopmotionfilm.

Og så er de klar til at gå i gang.

Benspænd er afgørende

Inddel eleverne i grupper af 2-3 elever. Målet er, at de sammen skal producere en kort stop-motion-film. Du kan med fordel opstille nogle benspænd, for filmen. Her er tre eksempler:

Brug inventar, der skal flyttes rundt undervejs.

Brug to levende karakterer med bevægelige led og udtryk. Det kan være dyr, mennesker, magiske væsener.

Lav to sceneskift – For eksempel en udendørsscene og en indendørsscene.

Handlingen skal ikke være lang og kompleks

Grupperne skal nu vælge et tema, som deres fortælling bygges op omkring. Herefter finder de på en handling. Den skal endelig ikke være lang og kompleks – tværtimod er det en fordel, hvis den er enkel og let at forstå.

Sammen skriver eleverne den korte fortælling, så det bliver tydeligt, hvad der skal ske, og hvordan. De beskriver deres karakterer, scener, materialer samt kulissernes inventar og opbygning. De kan også give sig i kast med storyboards.

Det er en god idé, at du godkender handlingen eller storyboardet, inden de går videre.

Tid til det tekniske: Apps, scener og bevægelse

Vi bruger StopMotion-appen i Skoletube på skolens iPads, men eleverne kan også downloade andre gratis stopmotion-apps til deres egne enheder via App Store eller Google Play.

Når eleverne har dannet sig et overblik over deres fortælling, skal de tegne og konstruere deres scener, kulisser, figurer og så videre, så alt er klar til optagelse.

Det er vigtigt, de husker, hvor små bevægelser der skal til for at skabe et flydende udtryk i filmen.

De sidste tips og tricks

Trykker og rykker: Eleverne skal aftale, hvem der trykker (tager billeder), og hvem der rykker figurerne. Er der tre elever i gruppen, kan én fokusere på figurerne og en anden på de øvrige elementer.

Afspil løbende: Eleverne bør afspille filmen undervejs, så de kan justere flow og bevægelser.

Fikser kameraet: Brug stativ, tape eller en holder til at holde iPad eller telefon stille. Selv små rystelser kan ødelægge illusionen.

Hold det kort: En film på 1-3 minutter kræver 250-700 billeder. Det er en stor, men realistisk opgave, som ikke bør trække ud, så eleverne mister motivationen.

Lyd: Når billederne er taget, kan eleverne lægge stemmer, lydeffekter eller musik på. Det sætter prikken over i’et og gør filmen mere autentisk og underholdende.

Gode links og ressourcer

Bogen Stopmotion Lab af Nana Torp (kan lånes på CFU)

YouTube kanal udelukkende med stopmotion:  HOW TO: lav en tegnet STOPMOTION film

Hjemmeside med mange eksempler: STOPMOTION — NANA TORP

1 kommentar
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Lærer: Kom i gang – Det er en sjov, kreativ og teknisk udfordring for eleverne

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS