Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Guide

Erfaren lærer: Sådan håndterer du konflikter uden at bruge magt

tidligere lærer Anne-Birgitte Hvilsom Jespersen
Foto: Privat

Anne-Birgitte Jespersen synes, at hendes mange erfaringer som lærer bør komme næste generation til gode. Derfor har hun oprettet hjemmesiden didaktiskedråber.dk, hvor hun deler sin viden.

Maria Becher Trier
Maria Becher Trier Journalist
3 kommentarer
24. september 2025, kl. 04:24
3 kommentarer

”Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) vil give lærerne større mulighed for magtanvendelse i folkeskolen.  Det vil jeg gerne advare imod.”

Sådan lyder det fra lærer Anne-Birgitte Jespersen i et debatindlæg i Berlingske.

Hun forlod folkeskolen sidste år og underviser i dag i dansk som andetsprog i virksomheden International Communication. Hun har gennem sine mange år som lærer oplevet elever, der ødelægger undervisningen, og som skal stoppes, for at både lærere og elever kan få en god skoledag.

Men det skal ikke gøres ved, at læreren bruger magtmidler. 

”Hvis en lærer starter en magtkamp med en elev, kan det meget vel give bagslag og optrappe konflikten,” siger hun til Folkeskolen.

Hun mener, at der findes en anden måde og har gennem årene forfinet metoder til “konflikthåndtering som læring”, som hun har haft succes med.

”Nogle elever reagerer på deres instinkter og kan ikke kontrollere deres vrede. Men vi kan lære dem at tænke, inden de handler og give dem værktøjer, som de kan bruge i konfliktsituationer,” siger Anne-Birgitte Jespersen.

Folkeskolen har samlet Anne-Birgittes Jespersens erfaringer og gode råd:

Fælles viden

Skab en fælles viden om konfliktløsning som klassens lærere, pædagoger, forældre og elever er bekendt med.

Fælles viden kan være:

At vold bliver anset som kriminalitet, når man fylder 15 år. Anne-Birgitte Jespersen oplever, at mange børn bliver overraskede, fordi de opfatter spark, slag og skubben som harmløst.

At der ikke nødvendigvis findes én sandhed i en konflikt mellem to parter, men der er tale om to forskellige opfattelser af hændelsen, og dem skal der gerne sættes ord på.

At kropssprog kan fortælle mere end ord.

Lærerens rolle

Vær bevidst om egen rolle og tydelig i kommunikationen af den til eleverne.

Som lærer kan man være med til at nedtrappe konflikten, når man står i den, ved at man gør klart, at lærerens hensigt er at lytte og forstå – ikke at skælde ud.

Eleverne skal vide, at lærerens mål er, at eleverne skal lære, hvad de kan gøre anderledes næste gang, de kommer i konflikt.

Læreren er mægler – ikke dommer.

Konfliktnedtrapning

Læreren skal ikke finde ‘sandheden’ og ‘den skyldige’, men få eleverne til at få en større forståelse for hinanden og hinandens synspunkter.

En øvelse med Boks A og Boks B kan hjælpe. Ved at bruge Boks A og Boks B kan to parter få lov til at forklare sig på skift uden at blive afbrudt.

Der bliver åbnet for Boks A og Boks B på skift, så skænderiet ikke fortsætter.

Giv eleverne chancer

Informer både børn og forældre om, at læreren ikke ringer hjem til forældrene de to første gange, en elev har været i konflikt.

Giv hellere eleven to chancer til at ændre adfærd.

Først ved tredje gentagelse bliver forældrene informeret om forløbet, og læreren indkalder og aftaler med forældrene om, hvilken besked eleven skal have.  

Dermed kommer eleven ikke i klemme mellem skole og hjem, og læreren hjælper forældrene og giver dem en følelse af, at forældre og skole står på samme side.

Skolens fælles sag

Gør konflikthåndtering til en overordnet indsats for hele skolen, så både elever, lærere, pædagoger og forældre ved, hvad skolen gør, når der opstår konflikter.

Hvis man har fælles redskaber, er det lettere som voksen at bevare roen og autoriteten og ikke blive overrumplet af trang til at skælde ud og blive vred.

Anne-Birgitte Jespersen er ved at gøre en guide til lærere klar, så hun kan dele den på sin nye hjemmeside didaktiskedråber.dk. Hun vil rigtig gerne dele sin erfaringer til gavn for andre lærere.

“Formålet er at give nogle input til at optimere undervisning og arbejde med elevernes sociale kompetencer.”

3 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Erfaren lærer: Sådan håndterer du konflikter uden at bruge magt

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS