Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Grundbog til læreruddannelsen

Bogen indeholder ikke mange indholdsmæssigt overraskende valg, men der arbejdes med genren grundbøger til læreruddannelsen – og det er spændende.

Gunnar Green
Start debatten
24. februar 2017, kl. 15:40

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"Må ikke slettes" er en grundbog til læreruddannelsens pædagogiske fagområde. I bogens indledning skriver forfatterne, at der er lagt vægt på perspektiver, der er vigtige, hvad enten faget hedder pædagogik eller pædagogik og læring. I Danmark hedder fagområdet, bogen kan bruges i, ingen af delene, men derimod pædagogik og lærerfaglighed.

Titel: Må ikke slettes

Oversætter: Connie Møller Christensen

Pris: 350

Sider: 335

Forlag: Forlaget Klim

Bogen er oprindelig norsk, hvilket altså mærkes allerede i indledningen. Den består af 12 kapitler, der alle er skrevet af vidende og kompetente norske forskere. De områder, der berøres, kredser om læring, læringsstrategier og evaluering af læringsprocesser. Det er ikke overraskende.

Overraskende er det derimod, at der er et helt kapitel om socialisering. Et grundbegreb, der måske har manglet i tidligere udgivelser til området. Det er en god ide, og kapitlet er velskrevet. Også it i undervisningen har fået et helt kapitel, og også det er glimrende. Her får vi som læsere en god indføring i de kompetencer, lærerstuderende nødvendigvis må tilegne sig for at kunne uddanne borgere til det moderne samfund. Begrebet digital dannelse bliver fremstillet og diskuteret kort – måske for kort.

Som grundbog indeholder bogen det, den skal, men ikke mange overraskelser, og som ved alle andre grundbøger skal den underviser, der vælger bogen til sine lærerstuderende, selv arbejde med at udvide og forlænge de enkelte kapitler. Her får underviseren dog fin hjælp, idet alle kapitler er bygget op efter samme princip: Mål for den ønskede læring, nøgleord for kapitlet, repetition og opsamling på nøgleordene og forslag til, hvordan de studerende skal arbejde med noter og øvelser.

Alle kapitler indeholder gode forslag til link, underviseren og de studerende sammen kan vælge at uddybe kapitlet med. Det er glimrende, og bogen er på den måde et fint eksempel på, at der kan – og bør – arbejdes med genren ”lærebog” til professionsuddannelserne.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Grundbog til læreruddannelsen

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS