Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Gør dig forståelig

Naturfag er også sprogfag, og det er ikke nok, at eleverne lærer at læse. Eleverne skal lære at læse for at lære. Forskellige læseformål fordrer forskellige læsestrategier.

Fagsprog i naturfag

Ole Haubo Christensen
Start debatten
10. august 2020, kl. 09:45

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"Fagsprog i naturfag – At læse, skrive og ’gøre’ videnskab" er forfattet af John Polias, som har været bannerfører for genrepædagogikken i en menneskealder. Grundtanken bag genrepædagogikken er at tydeliggøre de genrer, der er på spil i skolen, så eleverne kan gennemskue, hvilke faglige krav der stilles til dem. Målet er, at den faglige undervisning og læring bliver støttet sprogligt, og at der skabes stilladser for de elever, der har behov for det. Alle elever skal have redskaber til at begribe, håndtere og finde læsningen af fagtekster meningsfuld. Bogen gennemgår de naturfaglige genrer.

Titel: Fagsprog i naturfag

Forfatter: John Polias

Pris: 350

Sider: 200

Serie: Didaktikserien

Forlag: Akademisk Forlag

I bogens første del er der fokus på, hvordan læreren kan opbygge elevernes kendskab til sproglige mønstre og strukturer. Dernæst gennemgås de sproglige resurser, eleverne skal beherske for at skrive fagtekster i naturfagene. Med konkrete pædagogiske værktøjer til undervisning i læse- og skrivefaglighed.

Vi kender alle til at blive misforstået og tale forbi hinanden. Fokus på at styrke elevernes fagsprog er en systematisk måde at stilladsere elevernes læring i naturfagene på. "Fagsprog i naturfag – At læse, skrive og ’gøre’ videnskab" er et rigtig godt redskab på vejen.

"Fagsprog i naturfag – At læse, skrive og ’gøre’ videnskab" har læreruddannelsens naturfagsdidaktiske undervisere og lærerstuderende som sin primære målgruppe, men er også oplagt som fordybelseslæsning for både naturfagslærere, læse- og naturfagsvejledere.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Gør dig forståelig

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS