"Fagsprog i naturfag – At læse, skrive og ’gøre’ videnskab" er forfattet af John Polias, som har været bannerfører for genrepædagogikken i en menneskealder. Grundtanken bag genrepædagogikken er at tydeliggøre de genrer, der er på spil i skolen, så eleverne kan gennemskue, hvilke faglige krav der stilles til dem. Målet er, at den faglige undervisning og læring bliver støttet sprogligt, og at der skabes stilladser for de elever, der har behov for det. Alle elever skal have redskaber til at begribe, håndtere og finde læsningen af fagtekster meningsfuld. Bogen gennemgår de naturfaglige genrer.
I bogens første del er der fokus på, hvordan læreren kan opbygge elevernes kendskab til sproglige mønstre og strukturer. Dernæst gennemgås de sproglige resurser, eleverne skal beherske for at skrive fagtekster i naturfagene. Med konkrete pædagogiske værktøjer til undervisning i læse- og skrivefaglighed.
Vi kender alle til at blive misforstået og tale forbi hinanden. Fokus på at styrke elevernes fagsprog er en systematisk måde at stilladsere elevernes læring i naturfagene på. "Fagsprog i naturfag – At læse, skrive og ’gøre’ videnskab" er et rigtig godt redskab på vejen.
"Fagsprog i naturfag – At læse, skrive og ’gøre’ videnskab" har læreruddannelsens naturfagsdidaktiske undervisere og lærerstuderende som sin primære målgruppe, men er også oplagt som fordybelseslæsning for både naturfagslærere, læse- og naturfagsvejledere.
Gør dig forståelig
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.