En flot bog med portrætter af otte unge mennesker. Unge, der trods blandt andet gennemgribende udviklingsforstyrrelser alle er i gang med enten uddannelse eller læreplads efter at have gået på Centerafdelingen Sundhøjskolen. Ud over portrætterne fortæller forældre og lærere om samarbejdet. Til sidst er der en teoretisk rammesætning.
Skolens fokus er, at selv om man har nogle særlige behov, så behøver det ikke at betyde begrænsninger. Eleven ses før diagnosen. "Børn, som kan opføre sig ordentligt, gør det". En holdning, som skolen har lånt af Ross Greene, forfatter til "Det eksplosive barn".
Forældrene nævner, at børn, som før blev mobbet, blev mødt med anerkendelse, trivsel og samarbejde på Sundhøjskolen. Læreren John Frandsen fortæller, at han møder eleverne med tillid og positive forventninger.
Bogen bidrager dermed til en væsentlig debat om, at halvdelen af landets specialskoler skal nedlægges. I en artikel af Henrik Stanek den 9. maj 2011 på Folkeskolen.dk peger lederen Kasper Føns på Sundhøjskolen netop på, at det kun er to ud af de 22, der er gået ud fra skolen, der ikke klarer sig godt. For med den særlige støtte, som der gives på skoler som Centerafdelingen Sundhøjskolen, kan det lade sig gøre at få flere i gang med en uddannelse.
Sammenfattende en letlæst bog, der har fokus på succeshistorierne. Så både lærere, forældre, ledelse og børn i de ældste specialklasser kan have glæde af portrætterne.
Godt på vej
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.