Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Genreskrivning i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Genreskrivning i skolen

Trine Einspor
Start debatten
13. oktober 2011, kl. 02:25

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

"At skrive uden genrebevidsthed er som at køre bil uden at vide, hvor turen går hen".

Titel: Genreskrivning i skolen

Forfatter: Mette Kirk Mailand

Pris: 215 kroner

Sider: 296 sider

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

I god tråd med litteraturpædagogikkens skiftende fokus fra tekst til læser har også den nyeste tilgang til procesorienteret skrivepædagogik, formuleret i bogen "Genreskrivning i skolen", flyttet opmærksomheden fra teksten som produkt til udviklingen af eleven som skriver.

I en ny udgivelse fra Gyldendals "Seminarieserie" giver Mette Kirk Mailand et bud på, hvordan man underviser i genrer ud fra en skrivepædagogisk vinkel. Det nye i genrepædagogikken er et øget fokus på tekstens vækstpunkter og på, hvordan eleven udvikler sig til en kompetent skriver på lang sigt. At skrive med genrebevidsthed giver desuden mulighed for at fokusere på teksten som helhed samt på sprogets mindre dele såsom sætningsstruktur og ordvalg.

Bogen indleder med et didaktisk afsnit efterfulgt af metodiske overvejelser ud fra et bredt udvalg af genrer. Afslutningsvis gives eksempler på lærerens skrivevejledning til autentiske elevtekster.

Fagtermer og -begreber forklares glimrende i et minileksikon bagerst i bogen. Dog er det irriterende adskillige gange at måtte konstatere, at de henviste fagudtryk ikke er listet i leksikonet.

Et væsentligt budskab er, at der bør undervises i genreskrivning allerede i de mindste klasser, da bevidstheden om genrekoder medvirker til at udvikle elevernes læse- og skrivefærdigheder.

"Genreskrivning i skolen" fungerer godt som inspirationskilde til, hvordan man i praksis griber det skriftlige genrearbejde an.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Genreskrivning i skolen

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS