"At skrive uden genrebevidsthed er som at køre bil uden at vide, hvor turen går hen".
I god tråd med litteraturpædagogikkens skiftende fokus fra tekst til læser har også den nyeste tilgang til procesorienteret skrivepædagogik, formuleret i bogen "Genreskrivning i skolen", flyttet opmærksomheden fra teksten som produkt til udviklingen af eleven som skriver.
I en ny udgivelse fra Gyldendals "Seminarieserie" giver Mette Kirk Mailand et bud på, hvordan man underviser i genrer ud fra en skrivepædagogisk vinkel. Det nye i genrepædagogikken er et øget fokus på tekstens vækstpunkter og på, hvordan eleven udvikler sig til en kompetent skriver på lang sigt. At skrive med genrebevidsthed giver desuden mulighed for at fokusere på teksten som helhed samt på sprogets mindre dele såsom sætningsstruktur og ordvalg.
Bogen indleder med et didaktisk afsnit efterfulgt af metodiske overvejelser ud fra et bredt udvalg af genrer. Afslutningsvis gives eksempler på lærerens skrivevejledning til autentiske elevtekster.
Fagtermer og -begreber forklares glimrende i et minileksikon bagerst i bogen. Dog er det irriterende adskillige gange at måtte konstatere, at de henviste fagudtryk ikke er listet i leksikonet.
Et væsentligt budskab er, at der bør undervises i genreskrivning allerede i de mindste klasser, da bevidstheden om genrekoder medvirker til at udvikle elevernes læse- og skrivefærdigheder.
"Genreskrivning i skolen" fungerer godt som inspirationskilde til, hvordan man i praksis griber det skriftlige genrearbejde an.
Genreskrivning i skolen
Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.