DLF-formand Gordon Ørskov Madsen vil gerne beholde Store bededag, som den nytiltrådte SVM-regering ellers lægger op til at afskaffe.

DLF-formand: Tesfaye kan gøre en praksisfaglig forskel

Lærernes formand tror på, at udnævnelsen af Mattias Tesfaye som ny undervisningsminister vil skabe engagement til at få skabt en mere praksisfaglig skole. Til gengæld er han modstander af planen om at sløjfe store bededag.

Publiceret Senest opdateret

I går fik Danmark en ny undervisningsminister, da Mathias Tesfaye (S) overtog posten efter Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i forbindelse med dannelsen af SVM-regeringen.

Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen har umiddelbart et godt indtryk af den nye minister, fortæller han folkeskolen.dk.

”Han brænder for skole, børn og undervisning, og han brænder også for samarbejde, og det er der brug for”, siger lærerformanden.

”Så på den måde er jeg fuld af forventning. Jeg forventer, at vi kan fortsætte et stærkt samarbejde i Sammen om skolen, hvor vi jo p.t. har sat nogle dagsordener – på inklusionsområdet, større grad af frihed til skolerne i form af en balance mellem en fælles folkeskole med et ansvar for at være en skole for alle og så en større grad af mulighed for at prioritere lokalt”.

Men hvor er investeringerne?

Gordon Ørskov Madsen vil have den øgede lokale frihed koblet med en model, der giver en bedre og mere sikker økonomi for folkeskolen, som lige nu lever med gentagne besparelser, som ser ud til at fortætte de kommende år.

Men det står der ikke noget om i regeringsgrundlaget.

”Det, der står, er, at skoledagene kan forkortes med den understøttende undervisning, og at pengene skal blive i skolen. Spørgsmålet er så, om vi skal stoppe ved den understøttende undervisning”, siger han og fortsætter:

”Vi har også brug for investeringer og for at skabe sikkerhed for, at pengene faktisk bliver i skolen. At man ikke bare forkorter skoledagen og samtidig sparer lærere væk med den anden hånd”.

Folkeskolen er i forvejen så underfinansieret, at man mange steder ikke har råd til at leve op til lovgivningens krav på inklusionsområdet, understreger Gordon Ørskov Madsen.

”Så det er et helt afgørende punkt for os at sikre en bedre økonomi til folkeskolen, og at man i det hele taget investerer i børn og unge, ellers løser vi ikke det store problem, som er at alt for mange børn og unge ikke trives, ikke føler sig som en del af fællesskabet og mangler tro på, at de har en vigtig rolle i samfundet. Det hænger jo sammen med den kæmpe opgave i folkeskolen, vi kalder inklusion”.

Den varierede skoledag

En af løsningerne er at skabe en mere varieret skoledag med mere praktisk og anvendelsesorienteret undervisning, så alle elever bliver udfordret bredt, mener lærerformanden.

Den holdning tror han, at den nye undervisningsminister deler.

”Det handler om hele dannelsesopgaven, at skolen er blevet alt for boglig, og det er jo noget, vi i forvejen har fokus på i Sammen om skolen”.

Men en praksisfaglig og varieret skoledag var også intentionen med folkeskolereformen fra 2014, og siden er det stort set kun gået den modsatte vej.

Dengang advarede DLF om, at praktisk undervisning kræver mere forberedelsestid, og mangel på forberedelsestid til lærerne er en af grundene til, at det ikke gik, som håbet, mener Gordon Ørskov Madsen.

”Vi har prøvet at bygge ind i arbejdstidsaftalen, at man skal prioritere kvalitet i undervisningen, så den tilgodeser alle” siger han.

”Nu trænger vi til at få omskrevet fagenes indhold ved at lave nye fagbeskrivelser, der er mere formålsbeskrivende frem for målbeskrivende. Kombinationen af mange mål, stoftrængsel og så, at lærerne af tidsnød har været nødsaget til at bruge portaler med præfabrikerede undervisningsforløb har været med til at gøre skolen mere boglig”.

Lad os beholde store bededag

Et af punkterne i det nye regeringsgrundlag er at afskaffe en helligdag – formentlig store bededag – for at skaffe flere penge til forsvaret. Det synes Gordon Ørskov Madsen er en dårlig ide.

”Det er et mærkværdigt og lidt sørgeligt tiltag”, siger han.

”For lærerne betyder det jo, at man opskriver årsnormen med 7,4 timer, uden at man får noget for det. Faktisk betyder det, at man skal arbejde gratis, hvilket mange lærere i forvejen oplever, at de er nødt til".

"Der er lidt for meget fokus på traditionel arbejdsudbudstænkning i regeringsgrundlaget, selvom reformkommissionen jo i sine foreløbige rapporter har sagt, at der ikke er så meget at hente dér, og at man i stedet skal bruge midlerne i det offentlige mere hensigtsmæssigt”

DLF-formanden har et forslag til et andet sted at finde penge til statsbudgettet:

”Jeg mener, at man skal investere i børn og unge. Hvis man reducerer antallet af 25-årige, der ikke har nogen uddannelse ud over grundskolen og ikke er i gang med uddannelse eller arbejde med bare én procent, så sparer det samfundet for 13 milliarder kroner".

"Hvis man nu investerede dem tidligt, så ville man både opnå bedre liv og en forbedret samfundsøkonomi”.