Folkeskolen er Danmarks vigtigste samfundsinstitution. Folkeskolen er det sted, hvor elever mødes på tværs af sociale skel. Sådan skabes der sammenhængskraft i vores samfund. Det er for mig helt afgørende, at folkeskolen fortsat er det sted, hvor langt de fleste elever går i skole. Når en større andel af eleverne går på privatskole, er folkeskolen og dermed den fremtidige sammenhængskraft i samfundet truet.
Folkeskolen skal styres og ledes i tillid til, at lærerne er de professionelle. Skolelederen skal være læreruddannet. Hele undervisningsopgaven skal varetages af uddannede lærere. Folkeskolen skal styrkes i et samarbejde med parterne omkring folkeskolen. Hovedstyrelsen skal tage initiativer, der skaber og styrker dette samarbejde. Vi har en god sag, og kun gennem samarbejde og fælles forståelse kan vi forbedre folkeskolen og dermed lærernes arbejdsvilkår.
Et godt lærerliv er ensbetydende med et godt arbejdsmiljø. Godt arbejdsmiljø for lærerne og god undervisning for eleverne er hinandens forudsætninger. Fra det daglige arbejde i kredsen har jeg desværre de senere år oplevet, at stadig flere og flere lærere sygemeldes på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø. Den udvikling skal vendes. DLF skal fortsat tage initiativer og satse på mere forebyggende arbejdsmiljøarbejde og prioritere resurser hertil. Samtidig skal vi insistere på, at politikerne og arbejdsgiverne også tager et ansvar for at forebygge psykisk nedslidning.
Jeg vil arbejde for, at DLF fortsat har løsninger på folkeskolens udfordringer, samt at der bliver lyttet hertil. Lærerne skal anerkendes for den vigtige opgave de løser i og for samfundet.
Folkeskolen skal udvikles - ikke afvikles
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.