Anmeldelse

Pædagogik og lærerfaglighed

Ny grundbog om pædagogikkens rolle for læreren

Er du én af de studerende, som er startet på læreruddannelsen i 2017? Eller overvejer du at starte i 2018? Så kan denne nye grundbog om pædagogik og lærerfaglighed være noget for dig.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden den seneste reform i 2013 er der ikke længere tale om pædagogik som selvstændigt fag, men det er blevet en del af pædagogik og lærerfaglighed, som ligger inde under lærerens grundfaglighed. Pædagogikfaget på læreruddannelsen har altid været et omdiskuteret område. Både udefra i forhold til dets funktion og mål og indefra, i forhold til om det skal defineres ud fra en sociologisk, psykologisk eller filosofisk tilgang. Hensigten med denne antologi beskrives som at bidrage til lærerens pædagogiske grundfaglighed.

Fakta:

Titel: Pædagogik og lærerfaglighed

Forfatter: Karen Marie Hedegaard, Anja Madsen Kvols

Pris: 299,95

Sider: 356

Forlag: Forlaget Klim

Der er 18 bidrag fra vidt forskellige forfattere – dog er de alle uddannet inden for pædagogik i mere eller mindre grad. Antologien er opdelt i fire hovedområder: skolen, eleven, undervisningen og læreren. Forskellige bidragydere skriver inden for de forskellige områder. Jeg kan langtfra nå at komme ind på alle 18 artikler, men vil i stedet se værket i et helhedsperspektiv og inddrage udvalgte pointer.

Bogen indledes med et kapitel fra den hollandske uddannelsesforsker Gert Biesta. Han påpeger, hvordan skolen historisk set betragtes som en funktion både af og for samfundet. Med andre ord har skolen en dobbeltrolle, hvor den på den ene side skal leve op til samfundets krav og på den anden side skal tage hensyn til den enkelte. Der er derfor en spænding i selve skolens struktur. Han tager fat i, hvordan problemet i en uddannelsesmæssig kontekst er, at der på nuværende tidspunkt er et større fokus på samfundets krav. Dette afspejler sig blandt andet gennem udbredelsen af test og målinger – og i hans øjne har skolen måske allerede transformeret sig til et sted for arbejde og produktion.

Det er en meget omfattende antologi, som favner bredt i forhold til pædagogik og lærerfaglighed. Vi kommer helt fra de store idealistiske linjer ned i 3. klasse med Ali og hører om alt, hvad der ligger derimellem. Langt størstedelen af kapitlerne er skrevet i et letforståeligt sprog, hvor der ikke er for mange fremmedord. Jeg kunne måske godt savne lidt refleksionsspørgsmål, når nu antologien er målrettet studerende, og det er en stor mængde viden, som skal indenbords. Til gengæld er der forslag til videre læsning, så man kan komme helt tæt på sit interessefelt.

Antologien er alt i alt en rigtig fin og bred indførelse i pædagogik og lærerfaglighed.

Powered by Labrador CMS