Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Træning eller læring?

To spørgsmål er til evig debat blandt matematikundervisere på alle niveauer: Hvad er det, eleverne skal lære, og hvordan skal eleverne tilegne sig det faglige indhold? Hvis træning er vejen frem, er materialet her et udmærket bud.

Se & regn-serien

Ole Haubo Christensen
Start debatten
7. januar 2021, kl. 08:36

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Lad det være sagt med det samme: Jeg er på ingen måde ynder af hverken færdighedstest eller tabeltræning. Det er livet ganske enkelt for kort til. Det er heller ikke groet i de seneste mange års folkeskolelove. I 1995/96 fik daværende undervisningsminister Ole Vig Jensen udarbejdet en bekendtgørelse om afskaffelse af færdighedsprøven. Der gik desværre politik i det, og matematikdidaktikerne og Opgavekommissionen blev overrulet af politikerne. Baggrunden for ønsket var undersøgelser, som viste, at matematikundervisningen i alt for høj grad var præget af færdighedstræning frem for dybereliggende forståelse. Lignende undersøgelser er kommet i en lind strøm lige siden suppleret af undersøgelser, som viser, at vi alle i et vist omfang underviser efter, hvad der testes i, frem for at undervise efter, hvad der står i fagmålene og læseplanerne.

Titel: Se & regn-serien

Pris: 25 kroner per hæfte

Sider: 15 sider i hvert hæfte

Serie: Se & regn

Forlag: Forlaget Matematik

Øvehæfterne "Se & regn" er Forlaget Matematiks bud på træningsmateriale til indskoling og mellemtrin og til specialundervisningen i hele skoleforløbet. Det er tankevækkende, at det mest søgte på nettet under coronanedlukningen netop var træningsmateriale. Jeg håber inderligt, at der snart kommer øget fokus på lærernes rammevilkår, så der bliver plads og overskud til kreativ og lærerig matematiklæring.

Det var en lang indledning til dommen over øvehæfterne "Se & regn". Materialerne udmærker sig positivt ved at være overskuelige. Hvert hæfte har fokus på en enkelt faglighed. Tallene 1-10, 1-30, 0-100, positionssystemet og regnestrategier, begge på tre niveauer. "Se & regn" skal også have ros for, at der er ganske få opgaver på hvert opslag. Det er vigtigt med overskuelighed hos de fagligt svageste, som kan have mest glæde af træningen.

Som der står mellem linjerne i den første del af anmeldelsen, er supplerende træningsmateriale til matematik ikke groet i min baghave. Der er rigeligt med træningsopgaver indlejret i forlagenes matematiksystemer. Men "Se & regn" har sin berettigelse hos fagligt svage elever i normalundervisningen, som har brug for at få automatiseret faglige områder, og i specialundervisningen.

Og husk, at der er matematik overalt, og den skal læres i virkelige situationer med eksempler fra elevernes hverdag. Der skal billeder på tallene. Lad eleverne lave tegninger og historier, hvor matematikken indgår. Kun fantasien sætter grænser. Der er masser af inspiration til kreative undersøgelser i matematik i lærervejledningerne, i faghæftet og i fagudvalget på skolen. Lad matematikken blomstre.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Træning eller læring?

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS