Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Diskussion om digital dannelse

Næste gang jeg skal læse denne Digital Dannelse vil det være som lydbog på en lang biltur. Jeg vil sætte den på og pause den undervejs, så jeg kan diskutere bogens dilemmaer med mine to teenagebørn – og jeg vil glæde mig til samtalen.

Digital dannelse

Kristian Nøhr Jensen
2 kommentarer
6. februar 2017, kl. 17:05

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

2 kommentarer

"Digital Dannelse" er en letlæselig bog om den digitale virkelighed mange børn, såvel som ældre, oplever lige nu. Den er skrevet af Jeppe Bundsgaard der har forsket i emnet i mere end 15 år, og det kan mærkes. Bogen er dog ikke en elitær højpandet beskrivelse af fænomenet digital dannelse, men mere en praksisbog, der skitserer nogle af de dilemmaer der opstår, når teknologi og medier får en større rolle i menneskelig interaktion.

Titel: Digital dannelse

Forfatter: Jeppe Bundsgaard

Pris: 130

Sider: 72

Serie: Pædagogisk rækkevidde

Forlag: Århus Universitetsforlag

Bogens hovedpointe er, at det er skolens opgave at iscenesætte undervisning, hvor de skitserede dilemmaer bliver behandlet. Den tager primært  udgangspunkt i en danskfaglig kontekst, men problemstillingerne er højaktuelle i alle fag, hvor digitale teknologier bruges.

"Digital Dannelse" kommer omkring mange af de digitale problemstillinger vi oplever i dag, hvor dannelse er vigtig. Relationer i nye netværk (sociale medier), nødvendigheden med computationel thinking, netikette – men hovedvægten er på hvordan vi kan opdrage den nye generation til kritisk tænkning. Det handler om eleven som kritisk undersøger, eleven som analyserende modtager, eleven som målrettet og kreativ producent og eleven som ansvarlig deltager.

Bogen går nok ikke over i historien som hovedværket der afviklede den gordiske knude om digital dannelse, men måske som bogen, der anvendte begrebet empirisk og konkret, så begrebet gav mening på gulvet.

Hent endelig e-bogen eller lydbogen og lad den være genstand for dialoger med dine medstuderende, kollegaer eller teenage-unger.

P.S: Galileo Galilei er ikke fra oplysningstiden, som forfatteren ellers skriver på side 31. Det er en sjov fejl, netop når bogen handler om at være kritisk over for kilder og andet materiale.

2 kommentarer
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Diskussion om digital dannelse

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS