Debat

Folkeskolens leder: Opgør med lektier

Der er brug for et opgør med den gammeldags måde at læse lektier på. Repetitive opgaver har aldrig virket. Til gengæld kan lektier med undersøgende aktiviteter styrke både læringen, trivslen og fællesskabet.

Publiceret Senest opdateret

Giver du gode eller dårlige lektier for? Spørgsmålet giver mening, når du har læst denne udgave af Folkeskolen. En ny bog peger nemlig på det, som vi længe har vidst: Lektier virker ikke. I hvert fald ikke på den måde, som de plejer at se ud.

Derfor er det også tankevækkende, at lektier er en af de ting, som har forandret sig mindst i folkeskolen de seneste årtier. Det er der dog gode forklaringer på, når man spørger lærerne: Mange oplever, at lektier kan være en god måde at få eleverne til at tage ansvar på. Lektier kan også opleves som nødvendige for at nå igennem hele pensum.

Men trods de gode argumenter viser forskningen, at lektier ikke har den positive effekt på læringen, som vi tror. Det beskriver Annette Søndergaard Gregersen, ph.d. og docent på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole, i sin nye bog “Lektier”. Her argumenterer hun (overbevisende) for, at vi dropper lektierne i folkeskolen eller gentænker dem totalt.

Problemet med lektier er, at de ofte ender som repetition eller demotiverende øvelsesopgaver. Det skader mere, end det gavner. Både lærerens relation til eleverne, elevernes selvtillid og deres forhold til skolen risikerer at lide skade.

Kort sagt: Hvis lektier skal virke, skal de laves om. Så hvorfor gør vi, som vi plejer?

Det handler måske mere om traditioner end om fakta. Dels ude på skolerne, dels derhjemme. Forældre undrer sig, hvis deres børn ikke får lektier med hjem. Lærer de så nok? Og børnene tror ofte også selv, at lektier er noget, man bliver klogere af. Det gør kun problemet større for de børn, som har svært ved det, og hvor lektierne ender som et skår i selvtilliden.

Der er brug for et opgør med den gammeldags måde at tilrettelægge lektier på. Det kræver en samtale om, hvorfor vi overhovedet giver lektier for, og hvad lektier skal kunne. Og den samtale tror jeg skal starte hos lærerne, for ingen kender opgaven bedre. Et godt sted at starte kunne være at tage snakken i jeres team om de gode og de dårlige lektier. Og kan det være, at de gode lektier på sigt skal tænkes mere ind i læreruddannelsen?