Det økonomiske Råds formandskab har sammenlignet livsindkomsten for mennesker med forskellige uddannelser med kontrolgrupper. Kontrolgruppen er sat sammen, så den ligner den uddannede gruppe med hensyn til alder, køn, etnisk oprindelse, civilstand, antal hjemmeboende børn, fødesteds-region og efter, hvorvidt man har modtaget sygedagpenge året før.
Mennesker, der har læst humanistiske fag på universitetet, smede og altså folkeskolelærere, opnår en gevinst ved at tage en uddannelse på under seks procent i øget livsindkomst. Forklaringen er - ifølge diskussionsoplægget fra vismændene - at de mennesker, der bliver henholdsvis humanister, lærere og smede, ville have fået relativt vellønnede job også uden at tage uddannelsen. Når lærerne samtidig er gået glip af indtægter under uddannelsen, bliver den såkaldte 'interne rente' af fire år på seminariet meget lav, 6,6 procent.
Fire spildte år på seminariet
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.