Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Ernæring og sundhed i praksis

Iben Nowak
Start debatten
20. april 2007, kl. 02:00

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Jeg må indrømme, at jeg er en anelse skuffet. Ikke over opgavernes faglige niveau, men over at der ikke var noget konkret produkt, jeg kunne forholde mig til. Intet konkret koncept, ingen afprøvning af teorierne og ingen sandsynliggørelse af rentabiliteten.

Undervisere nr. 4 2007

Bacheloropgaver – ernæring og sundhed

Opgaverne behandler kostvejledning som faglig disciplin. Den ene handler om kostvejledning af muslimske familier med overvægtige børn, mens den anden ser på kostvejledning på arbejdspladsen.

Begge opgaver tager fat på emner, der er højaktuelle, og som optager myndighederne og offentligheden. Begge opgaver viser, at de studerende har faglige kompetencer for kostvejledning. Opgaven om de muslimske familier viser desuden, at den studerende kan analysere en given målgruppe. De bruger de rigtige metoder og termer, men den praktiske anvendelighed kniber det mere med.

Bliver de studerende så dygtige kostvejledere af at skrive bacheloropgave? Nej, det mener jeg ikke. Kostvejledning handler nemlig i høj grad om personlige kompetencer, ligesom undervisning gør. Og personlige kompetencer kan kun læres og trænes i virkeligheden.

Hvis de studerende skal rustes til arbejdsmarkedet, bør det ske gennem praktik. Arbejdsmarkedet og bacheloropgaverne kunne kædes tættere sammen, hvis opgaveformuleringen blev stillet i et så tæt samarbejde med institutioner, organisationer eller virksomheder, at samarbejdet var til stede i det endelige produkt. |

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Ernæring og sundhed i praksis

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS