Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job

Erhvervspsykolog: Skriv praktikforventningerne i kontrakt

Bliv enige med skolelederen om en formaliseret og forventningsafstemt grundkontrakt, når I skaber rammerne for studerendes praktik på skolen – og gør det på skrift, lyder et godt råd fra erhvervspsykolog Lars Dalby Gundersen til praktikkoordinatorer på skolerne.

Foto: Maria Becher Trier
Maria Becher Trier
Maria Becher Trier Journalist
Start debatten
19. april 2023, kl. 19:30
Start debatten

To ud af 59 praktikkoordinatorer og praktiklærere har en nedskrevet kontrakt om rammerne for lærerstuderendes praktik på skolen.

Det viste en hurtig håndsoprækning, da erhvervspsykolog Lars Dalby Gundersen i sidste uge holdt oplæg på Praktiklærerforeningens årlige kursus i Nyborg.

Det er skolelederens ansvar at sikre klarhed om rolle, krav og forventninger til praktiklærere og praktikkoordinatorer, understregede Lars Dalby Gundersen. Og det er en vigtig opgave, for som vejleder, er man i et stort krydspres mellem læreruddannelse, ledelse, de studerende, kollegaer og elever.

Hvad er en god lærer?

Det kunne praktikkoordinatorerne og praktiklærerne nikke genkendende til. Én fortalte, at lederen havde bedt hende om at finde de ”gode lærere”, når der skulle findes praktiklærere på skolen.

”Men de er jo ikke sikkert, at min vurdering af, hvem, der er den gode lærer, er den samme som andres”, sagde hun. En anden følte, at det nogle gange var svært at honorere de studeredes ønsker om undervisningsforløb, hvis det samtidig skal gavne eleverne. Én syntes, det er svært at have de studerende til eksamen.

”Når det er uklart, hvad rollen og forventningerne er, så er det svært”, sagde Lars Dalby Gundersen.

Hans anbefaling er klar.

”Det er vigtigt at have en formaliseret, forventningsafstemt grundkontrakt. Den skal være til stede”, sagde han og understregede, at det ikke er nok at tale med sin leder om den.

”Det skal ikke være lange dokumenter, men vi er nødt til at få noget på skrift”.

Lars Dalby Gundersen har ikke en skabelon, som man blot kan udfylde, for det er forskelligt fra sted til sted, hvad der er behov for.

”Man skal finde ud af på den enkelte skole, hvad der skal så stå i en grundkontrakt. Det skal give mening for jer”, siger han.

Det kan der stå i en grundkontrakt

Han har dog en række punkter, som kan hjælpe, når praktiklærere og praktikkoordinatorer skal gå til sin leder for at få noget på skrift.

  • Hvad er vejlederens/koordinatorens rolle?
  • Hvordan er samspillet mellem ledelse og koordinator?
  • Hvordan er samspillet mellem koordinator og praktikvejleder før, under og efter praktikforløbet?
  • Hvad er rammerne for koordinatorer og vejledere, og hvad er realistiske i den forbindelse?
  • Hvad kan uddannelsesstedet og den studerende forvente – og ikke forvente?
  • Hvordan håndteres typiske udfordringer med et forløb. Hvad er vejleders rolle, hvad er koordinatorens rolle?

”Det handler om at få talt om det. Og er det uklart, så skal det skrives ned, at det er uklart”, siger Lars Dalby Gundersen.

Mundtlige kontrakter virker også

Henrik Vorager er praktikkoordinator på Ejerslykkeskolen i Odense. Han er en af dem, som ikke har nedskrevne rammer for praktik på skolen. Men det betyder ikke, at rammerne ikke er der, understreger han.

Hver skole må finde ud af, hvad der skal stå i en grundkontrakt, sagde erhvervspsykolog Lars Dalby Gundersen. Maria Becher Trier

”Det er noget, jeg hele tiden er i dialog med min leder om”, siger han og fortæller, at der har været tre forskellige skoleledere i den tid, hvor han har været praktikkoordinator.

”Vi drøfter løbende de væsentlige ting”, siger han og forklarer, at det er vigtigt at være enige i retningen og hele tiden justere. ”Eksempelvis vil min leder gerne have, at vi har mange praktiklærere. Det er vigtigt, at vi har den samme forståelse for det. For nogle steder er det de samme tre lærere, der varetager opgaven. Men man får rigtig meget ud af at være praktiklærere, og vi har mange dygtige lærere”, siger Henrik Vorsager.

Han mener, at rammerne godt kan fungere, selv om de ikke er skrevet ned.

”Hvis jeg for 19 år siden havde fået skrevet det ned, så var det virkelig vigtigt at lave det om, når der kommer nye ledere, og i det hele taget løbende justere”.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Erhvervspsykolog: Skriv praktikforventningerne i kontrakt

Vi har lavet en ny flot platform. Desværre kunne vi ikke flytte de gamle profiler, så hvis du vil kommentere en artikel, skal du oprette en profil. Og er du ny i debatten – så velkommen til. Tjek eventuelt vores retningslinjer for debatten.
Tak fordi du deltager.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplan
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS